Näytä suppeat kuvailutiedot

Digitaaliset mainosnäytöt markkinointiviestinnän välineinä

Manninen, Marja (2014)

dc.contributor.authorManninen, Marja
dc.date.accessioned2014-05-20T09:32:15Z
dc.date.available2014-05-20T09:32:15Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201405198613
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/75821
dc.description.abstractTämä opinnäytetyö käsittelee digitaalinäyttöjä markkinointiviestinnän välineinä. Mainos- ja viestintäkäyttöön valjastetut digitaalinäytöt ovat yleistyneet runsaasti viime vuosina, ja niiden tehokkuus huomionherättäjänä on perinteisiä printtijulisteita tutkitusti parempi. Opinnäytetyön toimeksiantaja on DS Nordic Oy, joka tuottaa digitaalisia info- ja mainosnäyttöjärjestelmiä asiakkailleen tuotteiden asennuksesta ja käyttökoulutuksesta aina niiden ylläpitoon ja päivitykseen saakka. Opinnäytetyöprosessi sai alkunsa syksyllä 2013 työsuhteesta työn alkuperäisellä toimeksiantajalla, GoodMood Innovations Oy:llä, jonka Digital Signage -yksikkö irtaantui liiketoimintakaupan myötä omaksi yhtiökseen joulukuussa 2013. Samalla työn toimeksiantajaksi vaihtui DS Nordic Oy. Työn teoriaosuus pohjautuu markkinointiviestintään, ja siinä käsitellään markkinointiviestinnän muutoksia, ulko- ja liikennemainontaa, digitaalista markkinointia sekä digitaalisia info- ja mainosnäyttöjärjestelmiä. Opinnäytetyö on luonteeltaan kvantitatiivinen, mutta siinä on lisäksi kvalitatiivisia piirteitä. Työn tutkimusosuus toteutettiin kirjallisella kyselyllä, jonka tarkoituksena oli selvittää Helsingin keskustaan Kolmen Sepän käytävälle toimeksiantajan asentaman digitaalinäytön ohi kulkevien ihmisten asenteita digitaalinäytöillä mainostamiseen. Kysely toteutettiin marraskuussa 2013 kolmen arkipäivän aikana, ja tutkimuksen näytteen koko oli 96 vastausta. Opinnäytetyö valmistui toukokuussa 2014. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että suurin osa kyselyyn vastanneista suhtautuu digitaalinäyttöihin positiivisesti tai neutraalisti, mutta valitettavan harva kiinnitti huomiota itse kyselyn kohteena olleeseen digitaalinäyttöön. Suurin osa nuorista vastaajista oli sitä mieltä, että digitaalinäytöt piristävät kaupunkikuvaa, kun taas vanhempien ikäluokkien suhtautuminen digitaalinäyttöjen olemassaoloon oli negatiivisempaa.fi
dc.description.abstractThis bachelor’s thesis examines digital signage as a marketing communications tool. Digital screens used for information and advertising purposes have become more common in the past few years, and it has been shown that their power to attract attention is much more effective than traditional billboards. The thesis was sponsored by DS Nordic Oy, which offers digital signage services, ranging from installing screens and guiding customers to updating and administrating systems. The project started in autumn 2013; its original sponsor was GoodMood Innovations Oy. When the Digital Signage Department of GoodMood formed its own company, the sponsor of the thesis also changed to DS Nordic Oy. The thesis examines the theory of marketing communications as a whole, outdoor marketing, digital marketing and digital signage. It is mainly a quantitative study, but it also has some qualitative aspects. The primary purpose of the thesis was to study peoples’ attitudes towards digital screens. This was done with a questionnaire arranged in central Helsinki, where the sponsor of the thesis had earlier installed a digital screen. This questionnaire was carried out in November 2013; there were 96 respondents. The thesis was completed in May 2014. The results showed that most of the respondents had either positive or neutral attitudes towards digital screens in general. Unfortunately, however, few of them noticed the actual digital screen in question. The younger respondents thought overall that digital screens had a positive influence on the city atmosphere, while older ones had generally more negative attitudes towards them.en
dc.language.isofin
dc.publisherHAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleDigitaaliset mainosnäytöt markkinointiviestinnän välineinäfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/433
dc.organizationHAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
dc.keyworddigitaalinäyttö
dc.keywordmarkkinointiviestintä
dc.keyworddigitaalinen markkinointi
dc.keyworddigital signage
dc.keywordulkomainonta
dc.keywordliikennemainonta
dc.contributor.organizationHAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
dc.subject.specializationMarkkinointi
dc.subject.degreeprogramfi=Johdon assistenttityö ja kielet|sv=Ledningsassistentarbete och språk|en=Multilingual Management Assistant|
dc.subject.disciplineJohdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot