”Minä otan kurpitsahirviön ja sulla pelottaa” Leikkipedagoginen työskentelytapa tutuksi Taivalkosken kunnan päivähoidon henkilökunnalle.
Jäntti, Viivi; Tyni , Minna (2014)
Jäntti, Viivi
Tyni , Minna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208733
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Taivalkosken kunnan päivähoito. Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja sen aiheena oli leikkipedagoginen työskentelytapa. Toiminnallinen osuus opinnäytetyössä oli perhepäivähoitajille ja ryhmäperhepäivähoitajille pidetty koulutus.
Opinnäytetyön tuotos on opinnäytetyön liitteenä oleva käsikirja, joka sisältää tietoa leikkipedagogisesta työskentelytavasta ja sen ohjauksesta. Käsikirja tuli toimeksiantajan vapaaseen käyttöön. Käsikirjan liitteenä on itse kuvattu havainnollistamisvideo, joka on saatavissa ainoastaan toimeksiantajalta ja ohjaavalta opettajalta. Opinnäytetyön raporttiosuudessa kuvataan keskeiset käsitteet ja opinnäytetyöprosessin eri vaiheet Demingin ympyrällä. Demingin ympyrä on jatkuvan kehittämisen malli, joka sisältää suunnittelu-, toteutus-, arviointi- ja kehittämisvaiheet.
Leikkipedagogiikassa aikuinen tuo lasten leikkiin uutta tietoa ja taitoja. Näitä taitoja lapset opettelevat yhdessä aikuisen kanssa. Uusien asioiden oppiminen tapahtuu roolileikin avulla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää leikinohjausta koulutuksella ja käsikirjalla. Saadun palautteen perusteella työntekijät olivat kiinnostuneita leikkipedagogisesta työskentelytavasta. Opinnäytetyön käyttökelpoisuus varmistettiin sillä, että tuotoksena olevaa käsikirjaa voidaan hyödyntää myös muussa varhaiskasvatuksessa. Aiheen jatkokehittämisenä voisi toteuttaa tutkimuksen leikki-pedagogisen työskentelytavan käytöstä ja hyödyistä Taivalkosken kunnan päivähoidossa.
Opinnäytetyön tuotos on opinnäytetyön liitteenä oleva käsikirja, joka sisältää tietoa leikkipedagogisesta työskentelytavasta ja sen ohjauksesta. Käsikirja tuli toimeksiantajan vapaaseen käyttöön. Käsikirjan liitteenä on itse kuvattu havainnollistamisvideo, joka on saatavissa ainoastaan toimeksiantajalta ja ohjaavalta opettajalta. Opinnäytetyön raporttiosuudessa kuvataan keskeiset käsitteet ja opinnäytetyöprosessin eri vaiheet Demingin ympyrällä. Demingin ympyrä on jatkuvan kehittämisen malli, joka sisältää suunnittelu-, toteutus-, arviointi- ja kehittämisvaiheet.
Leikkipedagogiikassa aikuinen tuo lasten leikkiin uutta tietoa ja taitoja. Näitä taitoja lapset opettelevat yhdessä aikuisen kanssa. Uusien asioiden oppiminen tapahtuu roolileikin avulla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää leikinohjausta koulutuksella ja käsikirjalla. Saadun palautteen perusteella työntekijät olivat kiinnostuneita leikkipedagogisesta työskentelytavasta. Opinnäytetyön käyttökelpoisuus varmistettiin sillä, että tuotoksena olevaa käsikirjaa voidaan hyödyntää myös muussa varhaiskasvatuksessa. Aiheen jatkokehittämisenä voisi toteuttaa tutkimuksen leikki-pedagogisen työskentelytavan käytöstä ja hyödyistä Taivalkosken kunnan päivähoidossa.