DirectX-pelimoottori
Heiskanen, Juha (2014)
Heiskanen, Juha
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208736
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli opiskella ja tutkia DirectX 11 -ohjelmistorajapintoja ja tavoitteena oli ohjelmoida toimiva pelimoottorin runko Windows-ympäristöön. Työssä tutustuttiin Windows-ohjelmistokehitysympäristöön ja DirectX:n eri osa-alueisiin.
Microsoftin kehittämä DirectX on kokoelma etenkin pelintekoon suunnattuja ohjelmointirajapintoja. DirectX tarjoaa yhtenäisen kehitysympäristön mm. grafiikanluontiin, äänien hallintaan ja ohjauslaitteita varten. DirectX esiintyi ensimmäisen kerran vuonna 1995, kun Windows 95 -käyttöjärjestelmä julkaistiin.
DirectX:n ohjelmointikieli on C++, ja tätä käytetään yhdessä Windows SDK:n kanssa. DirectX:n omat ohjelmointirajapinnat sallivat suoran pääsyn tietokoneeseen asennettuun laitteistoon ja näin ohjelmakoodista saadaan hyvin tehokasta. Tehokas grafiikan luonti tapahtuu HLSL-ohjelmointikielellä, joka on kehitetty näytönohjaimien grafiikkapiirien ohjelmointiin.
Työmäärä osoittautui oletettua suuremmaksi, ja vain osa ohjelman sisällöstä päätyi opin-näytetyöhön. DirectX on äärimmäisen tehokas, mutta jo pienenkin asian toteuttaminen vaatii paljon ohjelmakoodia. Samoin virheiden havaitseminen ja korjaaminen ilman erillisiä apukeinoja voi olla vaikeaa. Lopputuloksena syntyi kuitenkin toimiva ohjelmarunko, jota voi vapaasti laajentaa erilaisiin peliympäristöihin.
Microsoftin kehittämä DirectX on kokoelma etenkin pelintekoon suunnattuja ohjelmointirajapintoja. DirectX tarjoaa yhtenäisen kehitysympäristön mm. grafiikanluontiin, äänien hallintaan ja ohjauslaitteita varten. DirectX esiintyi ensimmäisen kerran vuonna 1995, kun Windows 95 -käyttöjärjestelmä julkaistiin.
DirectX:n ohjelmointikieli on C++, ja tätä käytetään yhdessä Windows SDK:n kanssa. DirectX:n omat ohjelmointirajapinnat sallivat suoran pääsyn tietokoneeseen asennettuun laitteistoon ja näin ohjelmakoodista saadaan hyvin tehokasta. Tehokas grafiikan luonti tapahtuu HLSL-ohjelmointikielellä, joka on kehitetty näytönohjaimien grafiikkapiirien ohjelmointiin.
Työmäärä osoittautui oletettua suuremmaksi, ja vain osa ohjelman sisällöstä päätyi opin-näytetyöhön. DirectX on äärimmäisen tehokas, mutta jo pienenkin asian toteuttaminen vaatii paljon ohjelmakoodia. Samoin virheiden havaitseminen ja korjaaminen ilman erillisiä apukeinoja voi olla vaikeaa. Lopputuloksena syntyi kuitenkin toimiva ohjelmarunko, jota voi vapaasti laajentaa erilaisiin peliympäristöihin.