Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kamu – läsnä oleva ystävä vai etäinen ohjaaja? : maahanmuuttajaopiskelijoiden kokemukset Kamu-kaveriohjauksesta

Lahtinen, Minna (2014)

 
Avaa tiedosto
Lahtinen_Minna.pdf (375.6Kt)
Lataukset: 


Lahtinen, Minna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208701
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa Kamu – kaveriohjausta maahanmuuttajalle -hanketta, jossa tuetaan maahanmuuttajaopiskelijoiden kotoutumista suomalaiseen yhteiskuntaan. Hankkeen toteuttajina ovat Metropolia Ammattikorkeakoulu, Keskuspuiston ammattiopisto ja Kalliolan setlementti. Opinnäytetyö käsittelee Kamu-kaveriohjausta maahanmuuttajaopiskelijoiden kokemana. Opinnäytetyön tavoitteena on kuvailla ja tehdä ymmärrettäväksi maahanmuuttajaopiskelijoiden kokemuksia siitä, mitä Kamu-kaveriohjaus on, millainen Kamu-kaveriohjaus koetaan tärkeäksi, mihin Kamu-kaveriohjauksesta saa apua sekä miten Kamu-muistorasia tukee Kamu-kaveriohjaustoimintaa. Tutkimuksen kohteena ovat Keskuspuiston ammattiopiston opiskelijat, jotka kuuluvat kahteen ryhmään, joissa annetaan maahanmuuttajille suunnattua ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavaa koulutusta.

Opinnäytetyön teoreettinen osa tarkastelee Kamu-kaveriohjausta ystävyyden, ohjauksen, yksilökohtaisen palveluohjauksen, mentoroinnin, tukihenkilötoiminnan, vertaistukitoiminnan sekä sosiaalisen integraation, syrjäytymisen ja kotoutumisen käsitteiden pohjalta. Opinnäytetyö on luonteeltaan laadullinen, ja empiirinen aineisto koostuu teemahaastattelumateriaalista. Opinnäytetyötä varten tehtiin kaksi ryhmähaastattelua sekä neljä yksilöhaastattelua, jotta jokaisen Kamu-kaveriohjaukseen osallistuneen maahanmuuttajaopiskelijan ääni saataisiin kuuluville. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti käyttäen teoriasta johdettuja teema-alueita analysoinnin tukena.

Saatujen tulosten valossa Kamu-kaveriohjaus ilmenee maahanmuuttajaopiskelijan ja Kamu-kaverin välisenä etäisenä suhteena, jossa maahanmuuttajaopiskelijan suomen kielen taidon koetaan kehittyvän erilaisissa ryhmätoiminnoissa. Toisaalta saadut tulokset osoittavat, että Kamu-kaveriohjaus halutaan ymmärtää mahdollisuutena luoda pikku hiljaa luottamuksellinen ystävyssuhde Kamu-kaveriin, jolla on aikaa auttaa ja olla läsnä ja jonka kanssa opitaan suomen kieltä kahdenkeskisissä keskusteluissa sekä tutustutaan uusiin paikkoihin ja tehdään itselle merkityksellisiä asioita. Kamu-muistorasian merkitys Kamu-kaveriohjauksessa ei noussut tärkeään rooliin, joskin sen avulla haastateltavien oli helpompi kertoa kokemuksistaan Kamu-kaveriohjauksesta.

Kamu-kaveriohjauksen avulla voidaan edistää maahanmuuttajaopiskelijoiden kotoutumista suomalaiseen yhteiskuntaan. Jatkossa Kamu-kaveriohjausta tulisi kuitenkin toteuttaa selkeästi paritoimintana ja varmistaa, että Kamu-kaverilla on halu sekä edellytykset antaa maahanmuuttajaopiskelijalle riittävästi aikaa, huomiota ja läsnäoloa. Näin pystytään luomaan luottamuksellinen suhde, jossa Kamu-kaveri tuntuu omalta läheiseltä ystävältä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste