Sähköpostimarkkinointi kiinteistönvälitysalalla
Ranki, Nina (2014)
Ranki, Nina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208799
Tiivistelmä
Insinöörityössä tutkittiin sähköpostimarkkinointia yhtenä markkinointikanavana kiinteistön-välitysyrityksessä. Työssä tutkittiin sähköpostimarkkinointia yleisesti ja tutustuttiin eri palveluntarjoajien sähköpostimarkkinoinnin työkaluihin. Työssä otettiin vertailuun kolme työ-kalua, jotka vastasivat kiinteistönvälitysyrityksen työkalulle asettamia vaatimuksia.
Insinöörityön tilaaja oli keskikokoinen kiinteistönvälitysyritys Espoossa. Sen aikaisempiin markkinointikanaviin kuului mainonta omilla verkkosivuilla ja asunnonvälitysportaaleissa, osoitteeton suoramarkkinointi ja sanomalehtimainonta. Insinöörityössä selvitettiin, onko sähköpostimarkkinointi oikea markkinointikanava kiinteistönvälitysalalla.
Sähköpostimarkkinoinnin työkaluksi valittiin Postiviidakon tarjoama selainpohjainen työkalu, minkä jälkeen suunniteltiin kiinteistönvälitysyrityksen yritysilmeen mukainen viestipohja ja siihen eri käyttötarkoituksiin soveltuvia moduuleita. Insinöörityössä toteutettiin myös asiakasrekisterin keräämistä varten erillinen postituslistalle liittymissivu sekä välittäjille mukaan asuntonäytöille lomakevihko, johon kerätä asiakkaiden yhteystietoja. Lisäksi työssä koottiin asiakasrekisteri vanhoista asiakkaista suoraan kiinteistönvälitysyrityksen käyttämästä sisällönhallintajärjestelmästä.
Työn tavoitteena oli toteuttaa kiinteistönvälitysyritykselle toimiva sähköpostimarkkinoinnin työkalu, jolla sähköisten uutiskirjeiden lähetys on helppoa ja mutkatonta. Työssä oli kuitenkin puutteita muun muassa asiakasrekisterin keräämisen ja Postiviidakon tarjoaman työkalun kanssa, ja työn tulos ei vastannut sille alussa asetettuja tavoitteita. Kiinteistönvälitysyrityksen välittäjät eivät sitoutuneet projektiin eivätkä toimittaneet asiakaslistoja, jotta ne olisi pystytty syöttämään Postiviidakon postituslistoille, eikä heillä riittänyt aika ja mielenkiintoa lähettämään asiakkailleen sähköisiä uutiskirjeitä uusista myyntiin tulevista kohteista. Posti-viidakon tarjoaman työkalun raportointi oli myös virheellistä ja puutteellista, mikä laski yrityksen mielenkiintoa sen käyttämiseen.
Sähköisten uutiskirjeiden lähettäminen jatkui insinöörityön jälkeen ja toimii hyvänä yritys-kuvamainontana ja asiakassuhteiden ylläpitämisenä.
Insinöörityön tilaaja oli keskikokoinen kiinteistönvälitysyritys Espoossa. Sen aikaisempiin markkinointikanaviin kuului mainonta omilla verkkosivuilla ja asunnonvälitysportaaleissa, osoitteeton suoramarkkinointi ja sanomalehtimainonta. Insinöörityössä selvitettiin, onko sähköpostimarkkinointi oikea markkinointikanava kiinteistönvälitysalalla.
Sähköpostimarkkinoinnin työkaluksi valittiin Postiviidakon tarjoama selainpohjainen työkalu, minkä jälkeen suunniteltiin kiinteistönvälitysyrityksen yritysilmeen mukainen viestipohja ja siihen eri käyttötarkoituksiin soveltuvia moduuleita. Insinöörityössä toteutettiin myös asiakasrekisterin keräämistä varten erillinen postituslistalle liittymissivu sekä välittäjille mukaan asuntonäytöille lomakevihko, johon kerätä asiakkaiden yhteystietoja. Lisäksi työssä koottiin asiakasrekisteri vanhoista asiakkaista suoraan kiinteistönvälitysyrityksen käyttämästä sisällönhallintajärjestelmästä.
Työn tavoitteena oli toteuttaa kiinteistönvälitysyritykselle toimiva sähköpostimarkkinoinnin työkalu, jolla sähköisten uutiskirjeiden lähetys on helppoa ja mutkatonta. Työssä oli kuitenkin puutteita muun muassa asiakasrekisterin keräämisen ja Postiviidakon tarjoaman työkalun kanssa, ja työn tulos ei vastannut sille alussa asetettuja tavoitteita. Kiinteistönvälitysyrityksen välittäjät eivät sitoutuneet projektiin eivätkä toimittaneet asiakaslistoja, jotta ne olisi pystytty syöttämään Postiviidakon postituslistoille, eikä heillä riittänyt aika ja mielenkiintoa lähettämään asiakkailleen sähköisiä uutiskirjeitä uusista myyntiin tulevista kohteista. Posti-viidakon tarjoaman työkalun raportointi oli myös virheellistä ja puutteellista, mikä laski yrityksen mielenkiintoa sen käyttämiseen.
Sähköisten uutiskirjeiden lähettäminen jatkui insinöörityön jälkeen ja toimii hyvänä yritys-kuvamainontana ja asiakassuhteiden ylläpitämisenä.