Kokemuskouluttajatoiminta Pohjois-Suomessa : kokemuksia ja kehittämislinjauksia
Mäyrä, Tarja (2014)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405218934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405218934
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kokemuskoulutustoiminnan
toimivuutta Meri - Lapin alueella olevien kokemuskouluttajien subjektiivisten kokemusten
kautta. Lähtökohtana oli selvittää millaisia tavoitteita kokemuskoulutusta kehittävissä
hankkeissa on ollut ja miten ne ovat integroituneet käytäntöön.
Teoreettinen viitekehys: Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu kokemuskoulutuksen
käsitteeseen, kokemuskoulutuksen historiaan Suomessa ja kokemuskoulutuksen
tämän hetkiseen tilaan.
Metodologinen esittely: Laadullisen tutkimuksen avulla perehdytään kokemuskouluttajilta
teemahaastattelujen kautta saavutettujen näkökulmien merkitykseen kokemuskouluttajatoiminnan
kehittämisen näkökulmaan. Analyysissä käytetty aineisto hankittiin
haastattelemalla rajattua joukkoa kokemuskouluttajia. Rajauksessa kriteereinä olivat
jäsenyys kokemuskouluttajaverkostoon ja tietojen löytyminen kokemuskouluttajarekisteristä.
Teemahaastattelussa pohdittiin omaa toimintaa, koulutusta ja sen kehittämistä,
taustajärjestöjen merkitystä sekä toiminnan markkinointia.
Keskeiset tulokset: Haastatteluissa kävi ilmi, että toimintana kokemuskoulutus on tärkeä
toimintamuoto, jossa kehittämisen paikkoja ovat mm. sisäinen ja ulkoinen tiedottaminen
ja toiminnan selkeämpi organisointi.
Johtopäätökset: Kokonaisuuden hallitsemiseksi ja yhtenäisten käytäntöjen luomiseksi
on tärkeää kiinnittää huomiota siihen, miten tietoa jaetaan kentälle. Kehittämisen näkökulmasta
on vaikeaa tuottaa kehittämisideoita, jos toiminta ymmärretään eri tavalla tai
ei ymmärretä lainkaan.
toimivuutta Meri - Lapin alueella olevien kokemuskouluttajien subjektiivisten kokemusten
kautta. Lähtökohtana oli selvittää millaisia tavoitteita kokemuskoulutusta kehittävissä
hankkeissa on ollut ja miten ne ovat integroituneet käytäntöön.
Teoreettinen viitekehys: Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu kokemuskoulutuksen
käsitteeseen, kokemuskoulutuksen historiaan Suomessa ja kokemuskoulutuksen
tämän hetkiseen tilaan.
Metodologinen esittely: Laadullisen tutkimuksen avulla perehdytään kokemuskouluttajilta
teemahaastattelujen kautta saavutettujen näkökulmien merkitykseen kokemuskouluttajatoiminnan
kehittämisen näkökulmaan. Analyysissä käytetty aineisto hankittiin
haastattelemalla rajattua joukkoa kokemuskouluttajia. Rajauksessa kriteereinä olivat
jäsenyys kokemuskouluttajaverkostoon ja tietojen löytyminen kokemuskouluttajarekisteristä.
Teemahaastattelussa pohdittiin omaa toimintaa, koulutusta ja sen kehittämistä,
taustajärjestöjen merkitystä sekä toiminnan markkinointia.
Keskeiset tulokset: Haastatteluissa kävi ilmi, että toimintana kokemuskoulutus on tärkeä
toimintamuoto, jossa kehittämisen paikkoja ovat mm. sisäinen ja ulkoinen tiedottaminen
ja toiminnan selkeämpi organisointi.
Johtopäätökset: Kokonaisuuden hallitsemiseksi ja yhtenäisten käytäntöjen luomiseksi
on tärkeää kiinnittää huomiota siihen, miten tietoa jaetaan kentälle. Kehittämisen näkökulmasta
on vaikeaa tuottaa kehittämisideoita, jos toiminta ymmärretään eri tavalla tai
ei ymmärretä lainkaan.