Sisustustuotteen räätälöinnin kehittäminen
Niiranen, Heikki (2014)
Niiranen, Heikki
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198648
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Lapin Vesileikkaus Oy, joka tarjoaa vesileikkauspalveluita. Yritys valmistaa myös sisustustuotteita ja myy niitä LVD-tuotteet toiminimen alla. Opinnäytetyön aiheena oli kehittää räätälöintiä yrityksen Varjotuikku nimiselle sisustustuotteelle. Yrityksellä on tuote myynnissä verkkokaupassa, missä asiakas ei kykene muokkaamaan tuotetta merkittävästi. Tavoitteena oli täten kehittää ja suunnitella sekä tuotteen räätälöintiä että räätälöintipalvelua.
Yritykset pyrkivät lähestymään asiakasta eri keinoin. Yksi keino on tarjota asiakkaalle mahdollisuus räätälöidä tuote haluamakseen tietyin ehdoin. Tuotteella tulee olla vaihtoehtoja, joista asiakas kykenee muokkaamaan tuotteen itselleen. Lisäksi palvelu, jossa räätälöinti voidaan suorittaa, tulee olla sellainen, josta asiakas ymmärtää yrityksen tarjooman.
Työssä kerrotaan aluksi tietoja yrityksestä sekä käsiteltävästä tuotteesta. Tämän jälkeen perehdytään tuotteistamisen ja räätälöinnin teorioihin. Räätälöintimahdollisuuksia ideoitiin ja suunniteltiin räätälöinnin teoria mielessä pitäen. Tuotteistamisen teoriaa käytettiin palvelun suunnittelussa, jossa mietittiin tarvittavia toimintoja tuomaan asiakkaalle selkeä ajatus tuotteesta ja palvelusta.
Ideoiduista räätälöintimenetelmistä muutamaa ideaa vietiin eteenpäin ja suunniteltiin pidemmälle. Lopulta löydettiin sopiva menetelmä, johon toimeksiantaja ja tekijä olivat tyytyväisiä. Räätälöintipalveluun suunniteltiin toiminnot, joista asiakas saa käsityksen tuotteesta ja kykenee räätälöimään sen helposti.
Yritykset pyrkivät lähestymään asiakasta eri keinoin. Yksi keino on tarjota asiakkaalle mahdollisuus räätälöidä tuote haluamakseen tietyin ehdoin. Tuotteella tulee olla vaihtoehtoja, joista asiakas kykenee muokkaamaan tuotteen itselleen. Lisäksi palvelu, jossa räätälöinti voidaan suorittaa, tulee olla sellainen, josta asiakas ymmärtää yrityksen tarjooman.
Työssä kerrotaan aluksi tietoja yrityksestä sekä käsiteltävästä tuotteesta. Tämän jälkeen perehdytään tuotteistamisen ja räätälöinnin teorioihin. Räätälöintimahdollisuuksia ideoitiin ja suunniteltiin räätälöinnin teoria mielessä pitäen. Tuotteistamisen teoriaa käytettiin palvelun suunnittelussa, jossa mietittiin tarvittavia toimintoja tuomaan asiakkaalle selkeä ajatus tuotteesta ja palvelusta.
Ideoiduista räätälöintimenetelmistä muutamaa ideaa vietiin eteenpäin ja suunniteltiin pidemmälle. Lopulta löydettiin sopiva menetelmä, johon toimeksiantaja ja tekijä olivat tyytyväisiä. Räätälöintipalveluun suunniteltiin toiminnot, joista asiakas saa käsityksen tuotteesta ja kykenee räätälöimään sen helposti.