SPORTSWEAR BRANDING IN CHINA : A comparative case study of Li Ning and Adidas
Hu, Jingling (2014)
Hu, Jingling
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219089
Tiivistelmä
Yhdessä tekniikan ja viestinnän nopean kehityksen kanssa urheilutuotteiden kulutushuuma tuo mukanaan urheiluvaatteiden ja –jalkineiden menestyksen Kiinan markkinoilla. Tämä on seurausta käytettävissä olevien tulojen suuresta kasvusta ja huomattavasta elintason kehityksestä. Urheiluvaatteiden tuottamien tulojen kokonaissumma Kiinalaisilla markkinoilla oli noin 31,3 miljardia dollaria vuonna 2013, ja summa on yhä kasvava. Lisäksi noin 80% urheiluvaatetuotteista ovat vahvasti brändättyjä, mikä on tuottanut suuria liikevoittoja yhtiöille. Koska niin monet urheiluvaatetuotteet ovat brändätty modernissa yhteiskunnassa, aion seurata tätä suuntausta ja tutkia urheiluvaatebrändäyksen erityispiirteitä. Näin ollen tämä opinnäytetyö keskittyy urheiluvaatteiden brändien luomiseen Li Ningin ja Adidaksen esimerkkitapausten avulla. Tutkimuksen kohde on asiakkaiden ostokäyttäytymisen vaikutus brändeihin, niiden kehitykseen ja brändiviestintään. Tarkemmin sanottuna, tässä työssä ratkotaan seuraavat ongelmat: 1) Kuinka brändi vaikuttaa kiinalaisten kuluttajien ostopäätöksiin? 2) Mikä on paras metodi brändin rakentamiseen Kiinassa? 3) Mitä eroja on Kiinalaisten ja kansainvälisten tavaramerkkien välillä? Kuluttajien näkökulmasta tulee tietää, kuinka brändi on hahmotettu ja kuinka sitä voidaan kehittää. Valitsin kvantitaviisen tutkimusmenetelmän kerätäkseni informaatiota kuluttajilta. Tulosten mukaan Li Ning-yhtiön tulisi kehittää sen kansallista mielikuvaa kansainväliseksi käyttäen perinteisiä Kiinalaisia elementtejä sekä parantaa tuotteiden ominaisuuksia. Adidaksen taas tulisi tarjota useampia hinnoitteluvalikoimia valittavaksi erilaisille tulonsaajille, kuten halpahintaisia tuotteita opiskelijoille.