Softpix Oy liiketoimintamalli
Varsta, Atte (2022)
Varsta, Atte
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090920013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090920013
Tiivistelmä
Yhteiskunta, markkinat ja yritystoiminta muuttuvat entistä nopeammin. Globaali markkinatalous asettaa yritysten kilpailuasetelman, asiakkuudet ja liiketoiminnan kehittämisen entistä suurempien vaatimusten alle.
Liiketoimintamallit ovat viimeisen parinkymmenen vuoden aikana tulleet osaksi yritysten johtamisen arkea. Liiketoimintamalleille on tyypillistä toiminnallinen epävarmuus. Keskeistä niiden toimivuuden arvioinnissa on toimeenpanon kyvykkyys. Niitä voidaan pitää enemmänkin toimintaa suuntaavina strategisina linjauksina, joita käytännön kokemusten perusteella tarvittaessa muutetaan nopeasti.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli muodostaa uudelle, jo lisäarvonsa todistaneelle startup yritykselle, tulevaisuuden liiketoimintamalli. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Liiketoimintamallin teoreettisena viitekehyksenä käytettiin Alexander Osterwalderin Business Model Canvasia (BMC). BMC on parinkymmenen vuoden aikana osoittautunut yritysmaailmassa suosituksi työkaluksi yritysten liiketoimintamallin kuvaamiseen.
Kehittämishanke toteutettiin kirjoituspöytä- ja kvalitatiivisena tutkimuksena. Tarvittava markkina- ja analyysitieto kerättiin eri lähteistä ja sitä hyödynnettiin sisäisissä haastatteluissa ja ulkoisissa keskusteluissa. Haastattelut ja keskustelut toimivat liiketoimintamallin tietopohjana.
Kehittämishankkeen tuloksena syntynyt liiketoimintamalli osoittautui tarpeelliseksi liiketoiminnan kehittämisessä. Samalla se on osoittanut, kuinka kriittistä menestymisen kannalta on liiketoimintamallin jatkuva kehittäminen ja siitä johdetun toimeenpanokyvykkyyden tehokkuus. Liiketoimintamalli on käytännössä juuri niin hyvä kuin on sen toteutus. Toimeksiantajayritys luo toiminnallaan uutta markkinaa ja tämä edellyttää liiketoiminnan jatkuvaa kriittistä tarkastelua, reflektointia ja muutoskyvykkyyttä.
Liiketoimintamallit ovat viimeisen parinkymmenen vuoden aikana tulleet osaksi yritysten johtamisen arkea. Liiketoimintamalleille on tyypillistä toiminnallinen epävarmuus. Keskeistä niiden toimivuuden arvioinnissa on toimeenpanon kyvykkyys. Niitä voidaan pitää enemmänkin toimintaa suuntaavina strategisina linjauksina, joita käytännön kokemusten perusteella tarvittaessa muutetaan nopeasti.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli muodostaa uudelle, jo lisäarvonsa todistaneelle startup yritykselle, tulevaisuuden liiketoimintamalli. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Liiketoimintamallin teoreettisena viitekehyksenä käytettiin Alexander Osterwalderin Business Model Canvasia (BMC). BMC on parinkymmenen vuoden aikana osoittautunut yritysmaailmassa suosituksi työkaluksi yritysten liiketoimintamallin kuvaamiseen.
Kehittämishanke toteutettiin kirjoituspöytä- ja kvalitatiivisena tutkimuksena. Tarvittava markkina- ja analyysitieto kerättiin eri lähteistä ja sitä hyödynnettiin sisäisissä haastatteluissa ja ulkoisissa keskusteluissa. Haastattelut ja keskustelut toimivat liiketoimintamallin tietopohjana.
Kehittämishankkeen tuloksena syntynyt liiketoimintamalli osoittautui tarpeelliseksi liiketoiminnan kehittämisessä. Samalla se on osoittanut, kuinka kriittistä menestymisen kannalta on liiketoimintamallin jatkuva kehittäminen ja siitä johdetun toimeenpanokyvykkyyden tehokkuus. Liiketoimintamalli on käytännössä juuri niin hyvä kuin on sen toteutus. Toimeksiantajayritys luo toiminnallaan uutta markkinaa ja tämä edellyttää liiketoiminnan jatkuvaa kriittistä tarkastelua, reflektointia ja muutoskyvykkyyttä.