Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Cembalonsoiton perusteista : cembalonsoitonopettajan käsikirja

Aittola, Kirsi (2014)

 
Avaa tiedosto
Aittola_Kirsi_ont-1.pdf (2.976Mt)
Lataukset: 


Aittola, Kirsi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229249
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni esittelee cembalon- ja pianonsoiton opetuksen eroja ja renessanssi- ja barokkimusiikin esittämiskäytäntöihin liittyviä kysymyksiä. Käyn työssäni läpi cembalonsoiton opetuksen työtapoja ja erityispiirteitä ja ehdotan keinoja, joilla niitä voitaisiin hyödyntää kaikessa soitonopetuksessa. Pohdin työssäni myös ns. vanhan musiikin liikkeen erityispiirteitä, periaatteita ja sitä, miten historiallisten esittämiskäytäntöjen soveltaminen soittaessa muuttaa muusikon asennoitumista esitettävään musiikkiin.

Työni lähestyy cembalonsoiton opetusta historiatietoisuuden näkökulmasta, ja pyrin myös soveltamaan museopedagogiikan työtapoja soitonopetukseen. Historiatietoisuuden lisääminen soitonopetuksessa on yksi työni tärkeimmistä tavoitteista. Esittelen työssäni cembalonsoiton opetuksessa käytettäviä historiallisia alkuperäislähteitä. Lisäksi käyn läpi cembalon rakennetta ja toimintaa. Pohdin työssäni cembalon- ja pianonsoiton tekniikan ja tulkinnan eroja, paneutuen erityisesti sormitusten ja artikulaation rooleihin. Työhöni sisältyy myös lyhyt esittely cembalolle tyypillisestä ohjelmistosta, continuosoitosta ja eri viritysjärjestelmistä. Pohdin myös improvisaation opetusta, improvisaation roolia renessanssi- ja barokkimusiikissa ja oppilaan oman ilmaisun kehittymiseen vaikuttavia tekijöitä.

Lisäksi työhöni kuuluu opetussuunnitelma cembalon viiden oppitunnin laajuiselle tiiviskurssille, jonka kautta esittelen cembalonsoiton eri puolia ja soittimen teknisiä ja tulkinnallisia ominaispiirteitä käytännössä. Kurssin esimerkkikappaleiden kautta on mahdollista tutustua renessanssi- ja barokkimusiikkiin monipuolisesti monista eri näkökulmista. Kurssisuunnitelmia voi käyttää myös lisämateriaalina muussa soitonopetuksessa.

Historiatietoisen, oppilas- ja ongelmalähtöisen opettamisen kehittäminen auttaa muovaamaan soitonopetusta yksilöllisempään ja monimuotoisempaan suuntaan. Työni asettuu osaksi laajempaa keskustelua soitonopetuksen ja cembalonsoiton opetuksen pedagogiikan kehittämisestä ja pyrkii löytämään ratkaisuja cembalonsoiton tuomiseksi luonnolliseksi osaksi yhä useamman pianonsoiton opiskelijan arkea.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste