Pedagogiikan johtaminen - koulutuksen vaikuttavuus Espoossa: Päivähoitoyksiköiden johtajien kokemuksia
Lehtolammi, Eerika (2014)
Lehtolammi, Eerika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229380
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia pedagogiikan johtaminen – koulutuksen vaikuttavuutta Espoon kaupungin päivähoitoyksiköiden johtajien työhön. Tutkimuksessa selvitettiin johtajien kokemuksia pedagogisen johtamisen toteuttamisesta heidän omassa työssään koulutuksen jälkeen. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa lähtökohtana on pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksessa. Tutkimusmenetelmänä on ollut teemahaastattelun tyyppinen puolistrukturoitu haastattelu. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällön analyysin mukaisesti.
Tuloksista selviää, että pedagogiikan johtamisen koulutus oli koettu hyödyllisenä johtajien keskuudessa. Johtajat olivat saaneet työvälineitä työhönsä ja selkeyttä pedagogiseen johtajuuteensa koulutuksen myötä. Koulutuksen koettiin kirkastaneen pedagogiikan johtamisen merkitystä. Koulutuksesta saatuja työvälineitä oli otettu konkreettisesti käyttöön johtajan omassa työssä ja niistä oli myös henkilöstö hyötynyt. Varhaiskasvatussuunnitelman käyttö päivähoidon toiminnan pohjana oli korostunut koulutuksen jälkeen. Pedagogisen johtamisen vuosisuunnitelman tekeminen, ryhmähavainnointien tärkeys ja ajanhallinta nousivat myös vastauksissa esiin. Tulosten mukaan henkilöstön osaaminen ja tukeminen, henkilöstöjohtamisen merkitys ja pedagogisten tiimien säännöllinen kokoontuminen koettiin myös entistä tärkeämmiksi asioiksi koulutuksen jälkeen.
Tuloksista ilmeni myös haasteita päivähoitoyksikön johtajan työssä. Ryhmäperhepäiväkodin johtaminen hajautetussa organisaatiossa koettiin haasteelliseksi ja siihen kaivattiin vielä lisäkoulutusta. Rekrytoinnin ja resurssien merkitykset korostuivat myös tuloksissa. Haasteena oli sijaisten saaminen ja epäpätevä henkilöstö. Resurssien haasteet pitivät sisällään riittävän määrän henkilöstöä turvallisuuden takaamiseksi sekä henkilöstön sitoutumisen työhönsä.
Johtopäätösten mukaan pedagogisen johtajan tehtävänä on kehittää päiväkodin kasvatusilmapiiriä sekä ohjata henkilökuntaa kohti laadukasta ja menetelmällisesti monipuolista varhaiskasvatustyötä. Koulutuksen vaikutukset johtajien työhön nousivat selvästi esiin tuloksissa. Opinnäytetyöni osoittaa pedagogiikan johtamisen tärkeyden ja sen merkityksen sekä täydennyskoulutuksen tarpeen jatkossakin päivähoitoyksiköiden johtajille.
Tuloksista selviää, että pedagogiikan johtamisen koulutus oli koettu hyödyllisenä johtajien keskuudessa. Johtajat olivat saaneet työvälineitä työhönsä ja selkeyttä pedagogiseen johtajuuteensa koulutuksen myötä. Koulutuksen koettiin kirkastaneen pedagogiikan johtamisen merkitystä. Koulutuksesta saatuja työvälineitä oli otettu konkreettisesti käyttöön johtajan omassa työssä ja niistä oli myös henkilöstö hyötynyt. Varhaiskasvatussuunnitelman käyttö päivähoidon toiminnan pohjana oli korostunut koulutuksen jälkeen. Pedagogisen johtamisen vuosisuunnitelman tekeminen, ryhmähavainnointien tärkeys ja ajanhallinta nousivat myös vastauksissa esiin. Tulosten mukaan henkilöstön osaaminen ja tukeminen, henkilöstöjohtamisen merkitys ja pedagogisten tiimien säännöllinen kokoontuminen koettiin myös entistä tärkeämmiksi asioiksi koulutuksen jälkeen.
Tuloksista ilmeni myös haasteita päivähoitoyksikön johtajan työssä. Ryhmäperhepäiväkodin johtaminen hajautetussa organisaatiossa koettiin haasteelliseksi ja siihen kaivattiin vielä lisäkoulutusta. Rekrytoinnin ja resurssien merkitykset korostuivat myös tuloksissa. Haasteena oli sijaisten saaminen ja epäpätevä henkilöstö. Resurssien haasteet pitivät sisällään riittävän määrän henkilöstöä turvallisuuden takaamiseksi sekä henkilöstön sitoutumisen työhönsä.
Johtopäätösten mukaan pedagogisen johtajan tehtävänä on kehittää päiväkodin kasvatusilmapiiriä sekä ohjata henkilökuntaa kohti laadukasta ja menetelmällisesti monipuolista varhaiskasvatustyötä. Koulutuksen vaikutukset johtajien työhön nousivat selvästi esiin tuloksissa. Opinnäytetyöni osoittaa pedagogiikan johtamisen tärkeyden ja sen merkityksen sekä täydennyskoulutuksen tarpeen jatkossakin päivähoitoyksiköiden johtajille.