Raportointiohjelman käyttötarpeen ja lisäarvon selvitys tilitoimistolle & sen asiakkaille
Nykänen, Henri (2014)
Nykänen, Henri
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229420
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Laskentavalio Ky:n toimeksiannosta syksyllä 2013. Yritykseen oli hankittu jo kesällä 2012 Talgraf Raportointijärjestelmä, joka kuitenkin oli jäänyt vaille käyttöä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää yritysasiakkaiden tarvetta Talgrafin kautta saatavalle kattavammalle raportoinnille ja sitä kautta saatavaa lisäarvoa niin tilitoimistolle kuin sen yritysasiakkaillekin.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin määrällinen kyselytutkimus, jonka kohderyhmänä olivat kaikki Laskentavalio Ky:n voittoa tavoittelevat yritysasiakkaat. Kyselyn aihepiireinä olivat vastaajien taustatiedot, nykyisen raportoinnin taso, raporttien sisältö, raporttien ulkoasu ja raporttien hinnoittelu. Toimeksiantajan kiinnostuksen kohteita olivat erityisesti miten tiiviisti yritysasiakkaat seuraavat tuloskehitystään, haluavatko he kattavampaa raportointia ja millaisessa muodossa, olisivatko he valmiita maksamaan Talgraf Raportointijärjestelmällä tuotetuista raporteista ja millaista lisäarvoa vastaajat kokisivat kattavamman raportoinnin tuovan yritykselleen.
Tutkimusongelman, kyselyn tulosten ja johtopäätösten ymmärtämisen syventämiseksi opinnäytetyön teoriataustoissa kerrotaan yleisesti laskentatoimesta (sisäisestä ja ulkoisesta), raportoinnin merkityksestä pk-yrityksille, tunnusluvuista ja Talgraf Raportointijärjestelmän mahdollisuuksista. Opinnäytetyössä käsitellään myös yksityiskohtaisesti tutkimuksen toteutus.
Kyselyn tulokset esitellään kysymyskohtaisesti Excelillä tuotettuja graafisia kuvioita hyväksikäyttäen. Jokaisen aihepiirin alussa on lisäksi lyhyt yhteenveto vastauksista. Syvemmin vastauksiin pureudutaan viimeisessä kappaleessa ”johtopäätökset”. Kyselyn tulosten analysoinnin lisäksi opinnäytetyössä annetaan kehitysehdotuksia ja toimenpidesuunnitelma Talgraf Raportointijärjestelmän hyödyntämiseksi.
Kyselytutkimuksen vastausprosentti jäi alle tavoitetason (50 %) ja lopullinen vastaajien määrä oli 16 (28,1 %), kun kysely lähetettiin kaiken kaikkiaan 57:lle yritysasiakkaalle. Näin ollen kyselyn tuloksia tulkittaessa noudatettiin erityistä varovaisuutta ja niitä pidettiin enemmänkin suuntaa antavina. Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että peräti 25% vastaajista ei seuraa tuloskehitystään raporttien avulla edes vuosittaisella tasolla ja 85 % tuloskehitystään seuraavistakin käyttää seurantaan pelkästään pakollisia tuloslaskelma- ja taseraportteja. Taustatiedot huomioon ottaen ei ollut yllättävää, että vain 19 % vastanneista koki tarvetta kattavammalle raportoinnille. Vastaajista 69 % koki kuitenkin raportoinnin tuovan lisäarvoa yritykselleen jossain muodossa ja 44% olisi myös valmiita maksamaan raporteista, mikäli kokisi niille tarvetta. Talgraf Raportointijärjestelmän todettiin tuottavan lisäarvoa niin tilitoimistolle kuin sen asiakkaillekin, mutta tilanteeseen liittyy paljon markkinoinnillista työtä ja haastetta.
Opinnäytetyö tehtiin Laskentavalio Ky:n toimeksiannosta syksyllä 2013. Yritykseen oli hankittu jo kesällä 2012 Talgraf Raportointijärjestelmä, joka kuitenkin oli jäänyt vaille käyttöä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää yritysasiakkaiden tarvetta Talgrafin kautta saatavalle kattavammalle raportoinnille ja sitä kautta saatavaa lisäarvoa niin tilitoimistolle kuin sen yritysasiakkaillekin.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin määrällinen kyselytutkimus, jonka kohderyhmänä olivat kaikki Laskentavalio Ky:n voittoa tavoittelevat yritysasiakkaat. Kyselyn aihepiireinä olivat vastaajien taustatiedot, nykyisen raportoinnin taso, raporttien sisältö, raporttien ulkoasu ja raporttien hinnoittelu. Toimeksiantajan kiinnostuksen kohteita olivat erityisesti miten tiiviisti yritysasiakkaat seuraavat tuloskehitystään, haluavatko he kattavampaa raportointia ja millaisessa muodossa, olisivatko he valmiita maksamaan Talgraf Raportointijärjestelmällä tuotetuista raporteista ja millaista lisäarvoa vastaajat kokisivat kattavamman raportoinnin tuovan yritykselleen.
Tutkimusongelman, kyselyn tulosten ja johtopäätösten ymmärtämisen syventämiseksi opinnäytetyön teoriataustoissa kerrotaan yleisesti laskentatoimesta (sisäisestä ja ulkoisesta), raportoinnin merkityksestä pk-yrityksille, tunnusluvuista ja Talgraf Raportointijärjestelmän mahdollisuuksista. Opinnäytetyössä käsitellään myös yksityiskohtaisesti tutkimuksen toteutus.
Kyselyn tulokset esitellään kysymyskohtaisesti Excelillä tuotettuja graafisia kuvioita hyväksikäyttäen. Jokaisen aihepiirin alussa on lisäksi lyhyt yhteenveto vastauksista. Syvemmin vastauksiin pureudutaan viimeisessä kappaleessa ”johtopäätökset”. Kyselyn tulosten analysoinnin lisäksi opinnäytetyössä annetaan kehitysehdotuksia ja toimenpidesuunnitelma Talgraf Raportointijärjestelmän hyödyntämiseksi.
Kyselytutkimuksen vastausprosentti jäi alle tavoitetason (50 %) ja lopullinen vastaajien määrä oli 16 (28,1 %), kun kysely lähetettiin kaiken kaikkiaan 57:lle yritysasiakkaalle. Näin ollen kyselyn tuloksia tulkittaessa noudatettiin erityistä varovaisuutta ja niitä pidettiin enemmänkin suuntaa antavina. Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että peräti 25% vastaajista ei seuraa tuloskehitystään raporttien avulla edes vuosittaisella tasolla ja 85 % tuloskehitystään seuraavistakin käyttää seurantaan pelkästään pakollisia tuloslaskelma- ja taseraportteja. Taustatiedot huomioon ottaen ei ollut yllättävää, että vain 19 % vastanneista koki tarvetta kattavammalle raportoinnille. Vastaajista 69 % koki kuitenkin raportoinnin tuovan lisäarvoa yritykselleen jossain muodossa ja 44% olisi myös valmiita maksamaan raporteista, mikäli kokisi niille tarvetta. Talgraf Raportointijärjestelmän todettiin tuottavan lisäarvoa niin tilitoimistolle kuin sen asiakkaillekin, mutta tilanteeseen liittyy paljon markkinoinnillista työtä ja haastetta.