Asiakastyytyväisyystutkimus : Case: Vaasan keskustan H&M
Ahmeti, Fitore (2014)
Ahmeti, Fitore
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229425
Tiivistelmä
Asiakastyytyväisyystutkimus on opinnäytetyöni, joka käsittelee Vaasan keskustan H&M:n asiakkaiden tyytyväisyyttä palvelua kohtaan sekä tuotettu lisäarvo. Tavoitteena on selvittää miten asiakaspalvelua voidaan kehittää ja mitkä ovat seikat, jotka tuovat asiakkaalle lisäarvoa hänen ostaessaan Vaasan keskustan H&M:stä. Teoriaosassa käsittelen asiakastyytyväisyyttä, palvelun laatua, markkinoinnin kilpailukeinoja, lisäarvon tuottamista ja suhdemarkkinointia. Laajin teoria osuus on markkinoinnin kilpailukeinot, koska se yhdistää asiakaspalvelun ja lisäarvoa tuottamisen teoriat. Työn empiirinen osa sisältää teoriaa asiakastyytyväisyystutkimuksesta ja tutkimukseni tulokset. Tutkimus on toteutettu lokakuussa 2013 kvalitatiivisena teemahaastatteluna, käyttäen harkintaan perustuvaa otosmenetelmää. Haastattelin tavoitteen mukaisesti 25 asiakasta. Vastaukset on analysoitu tekemällä yhteenvetoja kysymyskohtaisesti ja joissakin käytin myös graafisia kuvioita. Tulosten perusteella asiakkaat ovat tyytyväisiä. Parannusehdotuksina tuli esillepanosta ja toiset taas haluaisivat henkilökohtaisempaa palvelua. H&M:n asiakkaille toi erityisesti lisäarvoa hinta-laatu-suhteen nappivalinta. Opinnäytetyöni on syvällinen selvitys ja tutkimuksessani reliabiliteettia ja validiteettia voidaan pitää hyvänä.