ABC-kalkylering inom restaurangbranschen
Back, Emilia (2014)
Back, Emilia
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229459
Tiivistelmä
Syftet med lärdomsprovet är att ta reda på, hur lönsamma produktgrupperna á la carte och pizza är för restaurang Strand-Mölle. Genom att göra en aktivitetsbase-rad kostnadskalkyl för båda produktgrupperna skall lönsamheten fås fram. I lärdomsprovets teoretiska del förklaras vad kostnadskalkylering är och flera metoder på kostnadskalkylering presenteras. Kalkyleringsmetoden för den empiriska delen väljs enligt den metod som passar bäst i den situationen som råder för upp-dragsgivaren. Kalkyleringsmetoden som valdes var ABC-kalkylering och denna metod presenterades mer utförligt. Resultat av ABC-kalkylerna visar att á la carte-verksamheten är betydligt mer lönsam än pizza. Under en helg i januari, då undersökningen gjorts, hade de 113 stycken á la carte portionerna, som såldes en lönsamhet på 11,85€. De 56 stycken pizzorna som såldes under samma helg var dock olönsamma och visade ett resultat på -451,94€. The purpose with this thesis is to find out how cost-effective the products á la carte and pizza are at restaurant Strand-Mölle. By doing activity based costing calculations for both products the cost-effectiveness should show. In the thesis theoretical part cost calculation is explained and several methods for cost calculation is explained. The calculation method for the empirical part is cho-sen by the method that is most suitable for the current situation off the constituent. The chosen calculation method was activity based costing and the method was more extensively explained. The result from the activity based costing calculations showed that the á la carte business is far more cost-effective than pizza. During one weekend in January, when the research was done, the 113 á la carte portions that were sold had a cost-effectiveness of 11,85€. The 56 portions of pizza that was sold during the same weekend was not cost-effective at all and show a result of -451,94€.