Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Pelihahmon tekoprosessi : 3D-pelihahmon tekoprosessi ja taustatarinan kehittäminen

Suotamo, Ville (2014)

 
Avaa tiedosto
VilleSuotamo_opinnaytetyo_pelihahmon_tekoprosessi_2014.pdf (3.728Mt)
Lataukset: 


Suotamo, Ville
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229490
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni kirjallinen osuus käsittelee pelihahmon tekoprosessia, joka perustuu suoritettuun käytännön osuuteen. Pelihahmon toteutus on tehty high to low -menetelmää hyödyntäen. Tämä prosessi on erittäin suosittu 3d-grafiikan tuottamistapa pelialalla. Kerron oman kokemukseni pohjalta tekoprosessini sujumisesta ja mitä työkaluja siihen käytin. Tavoitteenani tässä työssä oli saada aikaan visuaalisesti mahdollisimman näyttävä pelihahmo suhteessa omaan lähtötaitotasooni. Ennen hahmoni visuaalisen tekoprosessin läpikäyntiä käsittelen pelihahmoni luonteen kehittämisen dramaattisen taustatarinan avulla. Pohjustan myös taustatarinan merkitystä siihen liittyvien esimerkkien avulla. Tämän tarkoitus on syventää hahmoani, ettei reaaliaikainen hahmomallini olisi ainoastaan visuaalinen ulkokuori, vaan kokonainen hahmo, joka perustuu siitä kirjoittamaani lähdemateriaaliin. Valitsin tälläisen lähestymistavan, koska uskon, että tarinavetoisissa videopeleissä taustatyön tulisi olla perusteellista, jotta saavutettaisiin laadukas tuote. Opinnäytetyöni olen jakanut kahteen vaiheeseen: ensin käsittelen hahmoni taustatarinan, ja sen jälkeen siirryn pääteemaan, eli hahmon visuaaliseen toteutukseen. Jätin hahmon animointiin ja rigaukseen liittyvien asioiden käsittelyn vähemmälle keskittyessäni visuaaliseen toteutukseen.

Työni toimii teknisen osuutensa puolesta oppimiskertomuksena 3d-grafiikasta kiinnostuneille henkilöille, jotka ovat kiinnostuneet aloittamaan peligrafiikan tuottamisen tunnetulla menetelmällä. Lopputuloksena saavutin oman tavoitteeni tuottaa lähtötaitotasollani mahdollisimman näyttävä pelihahmo. Hyödyin suuresti oppimistani taidoista niiden auttaessa viemään eteenpäin tavoitettani tulla ammattilaiseksi. Olen vienyt tästä työstä oppimiani asioita pidemmälle seuraavissa projekteissani ja päässyt pisteeseen, jossa minulla on hyvä mahdollisuus päästä työskentelemään 3d-graafikkona. Opinnäytetyöstäni saadun hyödyn merkitys oli näin ollen minulle erittäin suuri.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste