Maaseutumatkailun markkinointia : yritysilmeen suunnittelu Hailuodon loma-asunnoille
Kuitula, Minna (2014)
Kuitula, Minna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239501
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni yrityskuvan muodostumisen perusteita sekä maaseutumatkailun markkinointia visuaalisen markkinoinnin näkökulmasta. Kirjallisen osuuden tutkimukset pohjautuvat alan kirjallisuuteen, lehtijulkaisuihin ja nettiartikkeleihin sekä erinäisiin oppaisiin graafisen suunnittelun ja maaseutumatkailun aihealueilla. Työni tavoitteena on oppia kokonaisuutena hallitsemaan yritysilmeen luomisprosessi erityisesti maaseutumatkailualan yritykselle. Opinnäytetyöni ajattelen myös toimivan itselleni tulevaisuutta ajatellen jonkinlaisena oppaana yritysilmeen suunnittelussa.
Ensimmäisessä varsinaisessa luvussa pohdiskelen, millainen on hyvä yritysilme ja, mitä ehjä paketti vaatii. Seuraavissa luvuissa tutustun ja käsittelen yrityskuvan muodostumista ja myös maaseutumatkailun markkinointia: Mitä arvot ja elämys merkitsevät matkailussa. Tutkin luvussa myös maaseutumatkailua yleisesti Suomessa, ja mitä mielikuvamarkkinointi on ja mikä on sen merkitys. Luvun lopuksi pohdin myös matkailun sesonkiluonnetta ja sitä, miten se vaikuttaa visuaaliseen markkinointiin.
Viimeisessä pääluvussa esittelen toiminnalisen työni, asiakkaani yrityksen ja kerron toimeksiannosta yritysilmeen suunnittelulle. Lyhyen kilpailija-analyysin avulla selvitän alueellista markkinatilannetta Hailuodossa. Luku myös sisältää tutkimusta, mistä graafinen ilme koostuu sekä toiminnallisen työn prosessin vaiheet. Viimeinen luku sisältää pohdintaa, kuinka olen onnistunut ja, mitä hyötyä siitä on minulle sekä asiakkaalle.
Sain toteutettua graafisen ohjeistuksen taittoa vaille täyden yritysilmeen Hailuodon loma-asunnoille. Pitkän ja työlään prosessin jälkeen olen tyytyväinen lopputulokseen.
Ensimmäisessä varsinaisessa luvussa pohdiskelen, millainen on hyvä yritysilme ja, mitä ehjä paketti vaatii. Seuraavissa luvuissa tutustun ja käsittelen yrityskuvan muodostumista ja myös maaseutumatkailun markkinointia: Mitä arvot ja elämys merkitsevät matkailussa. Tutkin luvussa myös maaseutumatkailua yleisesti Suomessa, ja mitä mielikuvamarkkinointi on ja mikä on sen merkitys. Luvun lopuksi pohdin myös matkailun sesonkiluonnetta ja sitä, miten se vaikuttaa visuaaliseen markkinointiin.
Viimeisessä pääluvussa esittelen toiminnalisen työni, asiakkaani yrityksen ja kerron toimeksiannosta yritysilmeen suunnittelulle. Lyhyen kilpailija-analyysin avulla selvitän alueellista markkinatilannetta Hailuodossa. Luku myös sisältää tutkimusta, mistä graafinen ilme koostuu sekä toiminnallisen työn prosessin vaiheet. Viimeinen luku sisältää pohdintaa, kuinka olen onnistunut ja, mitä hyötyä siitä on minulle sekä asiakkaalle.
Sain toteutettua graafisen ohjeistuksen taittoa vaille täyden yritysilmeen Hailuodon loma-asunnoille. Pitkän ja työlään prosessin jälkeen olen tyytyväinen lopputulokseen.