KOMO : Lasisesta sushiastiastosta brändiksi
Mukala, Eveliina (2014)
Mukala, Eveliina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229383
Tiivistelmä
Lähtökohdat opinnäytetyölle löytyivät tekijän haavesta omasta lasialan yrityksestä, jossa tekijä itse suunnittelee ja valmistaa käsityönä piensarjatuotantoa tasolasitekniikoilla. Tietoisuus lasialan työtilanteesta ja omat valinnat opintojen kuluessa ovat ajaneet tekijää tuon haaveen tavoittelua kohti. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda perustaa omalle yritykselle suunnittelemalla sen tuotantoon sopiva tuotesarja. Tuotesarjaksi valikoitui sushiastiaston suunnittelu. Sushi oli aiheena ajankohtainen tuotesarjalle sen saavuttaman suuren suosion vuoksi ja lautasten valmistaminen sopi erinomaisesti tasolasitekniikoilla valmistettavaksi.
Astiaston suunnittelun tärkeimpiä tavoitteita oli löytää tuotantotehokkaita ratkaisuja tuotteiden valmistamiseen sekä hyödyntää lasimateriaali mahdollisimman tehokkaasti ja ekologisesti unohtamatta tuotteen onnistunutta muotoilua ja tekijän omaa tunnistettavaa tyyliä.
Suunniteltuun sushiastiastoon kuuluu kolme lautaskokoa; tarjoilulautanen, ruokalautanen ja pieni kulho soijakastikkeelle. Astiastolle luotiin sitä hyvin kuvaava nimi sekä logo ja pohdittiin hieman syvemmin astiaston brändin kehittymiseen vaikuttavia tekijöitä. Lautasille laskettiin hinta kustannusperusteisesti.
Opinnäytetyössä pohditaan sosiaalisen median käyttämistä markkinointikanavana ja valmistuneelle sushiastiastolle luotiin omat Facebook –sivut markkinointiväyläksi.
Astiaston suunnittelun tärkeimpiä tavoitteita oli löytää tuotantotehokkaita ratkaisuja tuotteiden valmistamiseen sekä hyödyntää lasimateriaali mahdollisimman tehokkaasti ja ekologisesti unohtamatta tuotteen onnistunutta muotoilua ja tekijän omaa tunnistettavaa tyyliä.
Suunniteltuun sushiastiastoon kuuluu kolme lautaskokoa; tarjoilulautanen, ruokalautanen ja pieni kulho soijakastikkeelle. Astiastolle luotiin sitä hyvin kuvaava nimi sekä logo ja pohdittiin hieman syvemmin astiaston brändin kehittymiseen vaikuttavia tekijöitä. Lautasille laskettiin hinta kustannusperusteisesti.
Opinnäytetyössä pohditaan sosiaalisen median käyttämistä markkinointikanavana ja valmistuneelle sushiastiastolle luotiin omat Facebook –sivut markkinointiväyläksi.