Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakkaan muutosvalmiuden tukeminen vuorovaikutuksellisin keinoin Päihdeklinikan vastaanotolla

Kuikka, Päivi; Föhr, Mari (2014)

 
Avaa tiedosto
Fohr_Mari_Kuikka_Paivi.pdf..pdf (531.2Kt)
Lataukset: 


Kuikka, Päivi
Föhr, Mari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239613
Tiivistelmä
Tiivistelmä

Tässä tutkimuksessa selvitettiin Kuopion Seudun Päihdepalvelusäätiön asiakkaiden kokemuksia Päihdeklinikan vastaanotosta. Lisäksi tutkittiin, mitkä tekijät vuorovaikutuksessa tukevat asiakkaan muutosvalmiutta hoitoon hakeutumisen alkuvaiheessa. Työmme tavoitteena oli tuottaa asiakaslähtöistä tietoa Päihdepalvelusäätiön käyttöön. Tutkimustulosten avulla hoitoon hakeutuvaa päihdeongelmaista voitaisiin tukea hänen muutospyrkimyksissään entistä paremmin vuorovaikutuksellisin keinoin.

Tutkimus oli kvalitatiivinen ja aineiston keräämisessä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimukseen haastateltiin seitsemää Päihdeklinikan vastaanotolle hakeutunutta asiakasta, joilla ei ollut voimassaolevaa hoitosuhdetta Kuopion Seudun Päihdepalvelusäätiölle. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia käyttäen.

Muutosvalmius rakentuu yksilön ja toimintaympäristön välisen vuoropuhelun myötä joko valmiutta edistäväksi tai sitä ehkäiseväksi. Muutosvalmius ei siis ole staattinen tila, vaan siihen voidaan vaikuttaa ulkoapäin. Päihdepalveluissa muutosvalmiutta voidaan edistää vuorovaikutuksella, jossa välittyy työntekijän ammatillinen osaaminen, empaattinen suhtautuminen sekä ystävällinen kommunikointikyky.

Haastateltavat kokivat, että vastaanotolla käynti edisti heidän muutosvalmiuttaan. Tärkeimmiksi tekijöiksi koettiin tiedon saanti erilaisista hoitovaihtoehdoista, palvelujen sujuvuus ja ilmapiiri. Työntekijän ja asiakkaan välisessä vuorovaikutuksessa tärkeänä pidettiin normaalia, neutraalia ja asiallista suhtautumistapaa, asiakkaan yksilöllistä huomiointia sekä vastavuoroista yhteistyösuhdetta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste