Asiakkaan muutosvalmiuden tukeminen vuorovaikutuksellisin keinoin Päihdeklinikan vastaanotolla
Kuikka, Päivi; Föhr, Mari (2014)
Kuikka, Päivi
Föhr, Mari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239613
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin Kuopion Seudun Päihdepalvelusäätiön asiakkaiden kokemuksia Päihdeklinikan vastaanotosta. Lisäksi tutkittiin, mitkä tekijät vuorovaikutuksessa tukevat asiakkaan muutosvalmiutta hoitoon hakeutumisen alkuvaiheessa. Työmme tavoitteena oli tuottaa asiakaslähtöistä tietoa Päihdepalvelusäätiön käyttöön. Tutkimustulosten avulla hoitoon hakeutuvaa päihdeongelmaista voitaisiin tukea hänen muutospyrkimyksissään entistä paremmin vuorovaikutuksellisin keinoin.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja aineiston keräämisessä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimukseen haastateltiin seitsemää Päihdeklinikan vastaanotolle hakeutunutta asiakasta, joilla ei ollut voimassaolevaa hoitosuhdetta Kuopion Seudun Päihdepalvelusäätiölle. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia käyttäen.
Muutosvalmius rakentuu yksilön ja toimintaympäristön välisen vuoropuhelun myötä joko valmiutta edistäväksi tai sitä ehkäiseväksi. Muutosvalmius ei siis ole staattinen tila, vaan siihen voidaan vaikuttaa ulkoapäin. Päihdepalveluissa muutosvalmiutta voidaan edistää vuorovaikutuksella, jossa välittyy työntekijän ammatillinen osaaminen, empaattinen suhtautuminen sekä ystävällinen kommunikointikyky.
Haastateltavat kokivat, että vastaanotolla käynti edisti heidän muutosvalmiuttaan. Tärkeimmiksi tekijöiksi koettiin tiedon saanti erilaisista hoitovaihtoehdoista, palvelujen sujuvuus ja ilmapiiri. Työntekijän ja asiakkaan välisessä vuorovaikutuksessa tärkeänä pidettiin normaalia, neutraalia ja asiallista suhtautumistapaa, asiakkaan yksilöllistä huomiointia sekä vastavuoroista yhteistyösuhdetta.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin Kuopion Seudun Päihdepalvelusäätiön asiakkaiden kokemuksia Päihdeklinikan vastaanotosta. Lisäksi tutkittiin, mitkä tekijät vuorovaikutuksessa tukevat asiakkaan muutosvalmiutta hoitoon hakeutumisen alkuvaiheessa. Työmme tavoitteena oli tuottaa asiakaslähtöistä tietoa Päihdepalvelusäätiön käyttöön. Tutkimustulosten avulla hoitoon hakeutuvaa päihdeongelmaista voitaisiin tukea hänen muutospyrkimyksissään entistä paremmin vuorovaikutuksellisin keinoin.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja aineiston keräämisessä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimukseen haastateltiin seitsemää Päihdeklinikan vastaanotolle hakeutunutta asiakasta, joilla ei ollut voimassaolevaa hoitosuhdetta Kuopion Seudun Päihdepalvelusäätiölle. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia käyttäen.
Muutosvalmius rakentuu yksilön ja toimintaympäristön välisen vuoropuhelun myötä joko valmiutta edistäväksi tai sitä ehkäiseväksi. Muutosvalmius ei siis ole staattinen tila, vaan siihen voidaan vaikuttaa ulkoapäin. Päihdepalveluissa muutosvalmiutta voidaan edistää vuorovaikutuksella, jossa välittyy työntekijän ammatillinen osaaminen, empaattinen suhtautuminen sekä ystävällinen kommunikointikyky.
Haastateltavat kokivat, että vastaanotolla käynti edisti heidän muutosvalmiuttaan. Tärkeimmiksi tekijöiksi koettiin tiedon saanti erilaisista hoitovaihtoehdoista, palvelujen sujuvuus ja ilmapiiri. Työntekijän ja asiakkaan välisessä vuorovaikutuksessa tärkeänä pidettiin normaalia, neutraalia ja asiallista suhtautumistapaa, asiakkaan yksilöllistä huomiointia sekä vastavuoroista yhteistyösuhdetta.