Yritysilme- ja verkkosivusuunnitelma kipsirakentamisalan yritykselle
Kortström, Pasi (2014)
Kortström, Pasi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239546
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli luoda visuaalinen ilme kipsirakentamisalan yritykselle. Yritysilmeen suunnittelu sisälsi yrityksen tunnuksen suunnittelun, tunnusvärien ja typografian määrittämisen ja näiden kokoamisen graafiseksi ohjeistoksi. Graafiseen ohjeistoon lisättiin myös esimerkkejä yrityksen kuvamaailmasta, ja ne toimivat referenssikuvina tulevaisuudessa tuotettaville kuville. Ilmeen pohjalta yritykselle luotiin käyntikortti- ja kirjelomakepohja sekä verkkosivusuunnitelma. Verkkosivusuunnitelman tekeminen oli merkittävä osa kokonaisprojektia. Verkkosivujen suunnittelussa huomioitiin vahvasti niiden toimivuus myös mobiililaitteissa.
Asiakasyrityksenä ja työn tilaajana oli liiketoimintaa laajentamassa oleva kipsirakentamisalan pioneeriyritys, jossa tehtiin strategisia muutoksia ja profilointia tarkennettiin. Yrityksen sidosryhmät ovat monialaisia, ja siksi yritysilme ja verkkosivut suunniteltiin palvelemaan hyvin erilaisia käyttäjäryhmiä. Työn tavoitteena oli luoda asiakasyrityksen liiketoimintaa ja imagollista tavoitekuvaa tukeva yhtenäinen yritysilme, jonka avulla erottaudutaan kilpailijoista.
Suunnittelutyön tueksi insinöörityössä perehdyttiin kirjallisten lähteiden avulla imagon muodostumiseen, tavoitekuvan luomiseen ja niiden vaikutuksiin yrityksen liiketoiminnan kannalta. Asiakkaalle muodostuvaa yrityksen imagollista kuvaa, ei voida täysin hallita, mutta siihen voidaan vaikuttaa merkittävästi visuaalisin keinoin hallitulla yritysilmeellä. Työssä perehdyttiin yritysilmeen määritteeseen, sen keskeisimpiin osiin sekä yleisimpiin sovelluksiin ja niiden hallintaan. Työtä tehdessä havaittiin, että onnistuneen yritysilmeen luominen vaatii huolellista perehtymistä asiakasyrityksen liiketoimintaan, arvoihin ja visioon. Ilmeen toteuttaminen vaatii myös runsaasti yhteistä kommunikointia ja ideointia suunnittelijalta ja asiakkaalta.
Koska yritysilme- ja verkkosivusuunnitelman luominen oli asiakasyritykselle merkittävä ja tärkeä hanke tulevaisuuden kannalta, arvioidaan projekti kokonaisuudessaan yhdessä asiakkaan kanssa vielä ennen sen julkaisemista tämän insinöörityön jälkeen. Suunniteltu yritysilmeen ja verkkosivujen julkaisuajankohta on kesä 2014. Julkaisuajankohdan vuoksi työhön liittyvät tuotokset ja suunnitelmat ovat salassa pidettäviä.
Asiakasyrityksenä ja työn tilaajana oli liiketoimintaa laajentamassa oleva kipsirakentamisalan pioneeriyritys, jossa tehtiin strategisia muutoksia ja profilointia tarkennettiin. Yrityksen sidosryhmät ovat monialaisia, ja siksi yritysilme ja verkkosivut suunniteltiin palvelemaan hyvin erilaisia käyttäjäryhmiä. Työn tavoitteena oli luoda asiakasyrityksen liiketoimintaa ja imagollista tavoitekuvaa tukeva yhtenäinen yritysilme, jonka avulla erottaudutaan kilpailijoista.
Suunnittelutyön tueksi insinöörityössä perehdyttiin kirjallisten lähteiden avulla imagon muodostumiseen, tavoitekuvan luomiseen ja niiden vaikutuksiin yrityksen liiketoiminnan kannalta. Asiakkaalle muodostuvaa yrityksen imagollista kuvaa, ei voida täysin hallita, mutta siihen voidaan vaikuttaa merkittävästi visuaalisin keinoin hallitulla yritysilmeellä. Työssä perehdyttiin yritysilmeen määritteeseen, sen keskeisimpiin osiin sekä yleisimpiin sovelluksiin ja niiden hallintaan. Työtä tehdessä havaittiin, että onnistuneen yritysilmeen luominen vaatii huolellista perehtymistä asiakasyrityksen liiketoimintaan, arvoihin ja visioon. Ilmeen toteuttaminen vaatii myös runsaasti yhteistä kommunikointia ja ideointia suunnittelijalta ja asiakkaalta.
Koska yritysilme- ja verkkosivusuunnitelman luominen oli asiakasyritykselle merkittävä ja tärkeä hanke tulevaisuuden kannalta, arvioidaan projekti kokonaisuudessaan yhdessä asiakkaan kanssa vielä ennen sen julkaisemista tämän insinöörityön jälkeen. Suunniteltu yritysilmeen ja verkkosivujen julkaisuajankohta on kesä 2014. Julkaisuajankohdan vuoksi työhön liittyvät tuotokset ja suunnitelmat ovat salassa pidettäviä.