Näytä suppeat kuvailutiedot

Tarinapankki Muonion matkailuyrittäjille : Tarinakokoelma Muonion seudulta

Ryynänen, Kaija-Liisa; Hyöky, Minna (2014)

dc.contributor.authorRyynänen, Kaija-Liisa
dc.contributor.authorHyöky, Minna
dc.date.accessioned2014-05-26T05:46:21Z
dc.date.available2014-05-26T05:46:21Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201405259827
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/76688
dc.description.abstractOpinnäytetyömme käsittelee tarinallisuutta ja tarinoiden hyödyntämistä matkailun ohjelmapalveluissa. Työmme on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tavoitteena oli kerätä tarinakokoelma arkipäivän työkaluksi matkailuyritysten käyttöön. Tarinapankki on kokoelma erityyppisiä tarinoita Muonion seudulta, joiden valintaan on vaikuttanut niiden hyödynnettävyys matkailualalla. Tarinapankin tarkoituksena on lisätä Muonion matkailusivuston mielenkiintoisuutta matkailijoiden ja yrittäjien näkökulmasta sekä samalla parantaa tarinoiden löydettävyyttä. Tarinakokoelma on valmis tekstisisältö, joka voidaan myöhemmin tuottaa esitteeksi tai pieneksi lehtiseksi. Työssämme käsittelemme tarinallisuuden käyttöä ja tuotteistamista matkailupalvelussa sekä keskeisimpiä käsitteitä. Keskeisimmät tutkimuskysymykset ovat käyttävätkö muoniolaiset matkailuyritykset tarinoita ja millaisissa palveluissa tarinoita hyödynnetään. Menetelmänä työssämme käytämme laadullista tutkimusta. Teemahaastattelu sopi mielestämme parhaiten tiedonkeruumenetelmäksi, koska kysymykset olivat suurpiirteisiä ja haastateltavia oli vain yksi. Haastattelusta saamaamme materiaalia käytimme työssämme tietoperustassa ja tuloksissa hyväksi. Kerromme tarinapankin aineiston keruusta ja toteutuksesta. Lopuksi analysoimme haastattelun tulokset, kerromme, miten tarinoita syntyy ja miten matkailun ohjelmapalveluja ja tarinallisuutta voidaan käytännössä yhdessä toteuttaa. Tuloksena todetaan, että ihmiset haluavat tarinoita liitettävän palveluihin ja tarinallisia tuotteita osataan kysyä. Tällaisten ohjelmapalveluiden tuotteistaminen Muoniossa on kuitenkin vielä aluillaan. Asiakkaat ovat valmiita maksamaan hyvin tuotteistetuista palveluista. Emme löytäneet vastaavia sähköisessä muodossa olevia tarinapankkeja muilta matkailualueilta. Tarinoita löytyy pääasiassa vain kirjoista ja ne sisältävät tarinoita koko Lapin alueelta.fi
dc.description.abstractThis thesis deals with storytelling and the utilisation of stories in tourism management. The aim of this functional thesis is to collect a collection of everyday tools for tourism enterprises. The Story Bank is a collection of different types of stories in the region of Muonio. The choice of stories has had an influence on the usability of these tools within the travel industry. The purpose of this story bank is to increase interest in the Muonio travel site and also to improve the identification of stories. The story bank is a prepared text content, which can later be used to produce a brochure or small booklet. The thesis deals with stories of the use and productisation of the tourism service, and the most central concepts. The main research questions are actual use of stories in tourism enterprises based in Muonio, how they use the stories and what kind of services utilizes the stories. In the preparation of this thesis the qualitative research method has been put into effect, the theme interview being the most suitable data collection method, as the questions are more broad and there was only one interviewee. From the interview material received, the knowledge base and the results of the work were used. The thesis indicates how all stories were collected and how the Story Bank will be implemented in the future. Lastly the results of the interview were analyzed. In the work it is apparent how the stories have arisen and how the tourism program services and the narrative can be implemented as one. The main results point out that people want stories connected to services and people know to ask for services which include storytelling. Such program service products are still in the early stages in the Muonio region. The findings show that customers are willing to pay for productized services. There are no obvious, similar story banks to be found in other tourism areas. Stories can be found mainly in books and include stories of very large areas.en
dc.language.isofin
dc.publisherLapin ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleTarinapankki Muonion matkailuyrittäjille : Tarinakokoelma Muonion seudultafi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/69996
dc.organizationLapin ammattikorkeakoulu
dc.subject.ysatarinat
dc.subject.ysanarratiivisuus
dc.subject.ysamatkailu
dc.subject.ysaMuonio
dc.contributor.organizationLapin ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordMuonio
dc.subject.keywordtarina
dc.subject.keywordtarinallisuus
dc.subject.keywordtarinapankki
dc.subject.keywordmatkailu
dc.subject.degreeprogramfi=Matkailu|sv=Turism|en=Tourism|
dc.subject.disciplineMatkailu


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot