Lyömäsoittaja koesoitossa : lautakunnan jäsenten käsityksiä koesoitossa soitettavista orkesteriotteista
Kuusi, Virva (2014)
Kuusi, Virva
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229294
Tiivistelmä
Olen itse lyömäsoittaja ja opiskelen Sibelius-Akatemiassa sekä Metropolia Ammattikorkeakoulussa, ja koesoitot ovat minulle ajankohtainen aihe. Orkesterisoittamiseen suuntautuvana opiskelijana ja orkesterissa työskentelevänä freelance-muusikkona orkesteriotteet, ja niiden soittamiseen liittyvät haasteet ovat minulle tuttuja. Opinnäytetyössäni tarkastelen lyömäsoittimien koesoittoa koesoittolautakunnan näkökulmasta.
Olen kerännyt opinnäytetyöhön vuoden ajalta eri maiden koesoitoissa pyydettyjä orkesteriotteita. Tarkoituksenani on selvittää, mitä koesoitoissa oikeasti kysytään.
Toinen päämääräni on saada selville, miksi tai millä tavalla soitettuna koesoitoissa esiintyviä orkesteriotteita halutaan kuulla. Haastattelin tästä aiheesta kolmea suomalaista lyömäsoittajaa. Haastattelut olivat teemahaastatteluja, joissa kaikki haastateltavat puhuivat samoista soittimista ja heillä oli virikkeinä samat orkesteriotteet. Valitsin tarkastelun kohteeksi ne orkesteriotteet, joista kaikki kolme haastateltavaa puhuivat yksityiskohtaisesti.
Haastatteluissa kävi ilmi, että samat asiat toistuivat soittimesta toiseen ja otteesta toiseen. Oikeiden äänien lisäksi nousi esille, että hakijan täytyy soittaa tasaisesti niin rytmisesti, dynaamisesti kuin sointivärillisestikin. Mikään edellä mainituista ei saa häiriintyä, mikäli toinen muuttuu, ja samanlaiset kohdat tulisi toistaa täsmälleen samanlaisina. Soiton pitäisi kuulostaa suvereenilta, helpolta ja vaivattomalta ja antaa sellainen kuva, että soittaja todella hallitsee instrumentin täysin ja on tilanteen herrana. Lisäksi koesoitossa tulisi tietenkin soittaa musikaalisesti, tuntea kyseessä oleva kappale läpikotaisin ja tulkinnan pitää olla looginen ja selkeä.
Olen kerännyt opinnäytetyöhön vuoden ajalta eri maiden koesoitoissa pyydettyjä orkesteriotteita. Tarkoituksenani on selvittää, mitä koesoitoissa oikeasti kysytään.
Toinen päämääräni on saada selville, miksi tai millä tavalla soitettuna koesoitoissa esiintyviä orkesteriotteita halutaan kuulla. Haastattelin tästä aiheesta kolmea suomalaista lyömäsoittajaa. Haastattelut olivat teemahaastatteluja, joissa kaikki haastateltavat puhuivat samoista soittimista ja heillä oli virikkeinä samat orkesteriotteet. Valitsin tarkastelun kohteeksi ne orkesteriotteet, joista kaikki kolme haastateltavaa puhuivat yksityiskohtaisesti.
Haastatteluissa kävi ilmi, että samat asiat toistuivat soittimesta toiseen ja otteesta toiseen. Oikeiden äänien lisäksi nousi esille, että hakijan täytyy soittaa tasaisesti niin rytmisesti, dynaamisesti kuin sointivärillisestikin. Mikään edellä mainituista ei saa häiriintyä, mikäli toinen muuttuu, ja samanlaiset kohdat tulisi toistaa täsmälleen samanlaisina. Soiton pitäisi kuulostaa suvereenilta, helpolta ja vaivattomalta ja antaa sellainen kuva, että soittaja todella hallitsee instrumentin täysin ja on tilanteen herrana. Lisäksi koesoitossa tulisi tietenkin soittaa musikaalisesti, tuntea kyseessä oleva kappale läpikotaisin ja tulkinnan pitää olla looginen ja selkeä.