Läpileikkaus suomalaiseen klarinettimusiikkiin : kansallisromantiikasta nykypäivään
Leppälä, Pauli (2014)
Leppälä, Pauli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239724
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni taustana ovat omat opintoni ja kiinnostus suomalaista klarinettimusiikkia kohtaan. Olen myös huolissani klarinettiresitaalien loppumisesta ja pyrin estämään suomalaista resitaaliohjelmistoa unohtumasta arkistoihin.
Tarkoituksenani on kartoittaa suomalaisen solistisen klarinettimusiikin ohjelmisto 1800-luvulta nykypäivään. Ohjelmisto on rajattu sooloklarinettiteoksiin ja teoksiin klarinetille ja pianolle. Kerätystä ohjelmistosta poimin eri tyylikausia edustavat teokset, joista koostin itselleni konserttikokonaisuuden. Harjoittamalla ja esittämällä konsertin tutkin omaa muusikkosuttani sekä taiteilijana kehittymistäni.
Opinnäytetyötä varten olen kerännyt ohjelmistoa musiikkikirjastojen tietokannoista, Suomen musiikkioppilaitosten liiton (SML) ohjelmistoluetteloista, Suomalaisen musiikin tiedotuskeskuksen nuotistosta, Suomen klarinettiseuran arkistosta sekä haastattelemalla opettajia ja kollegoita. Taustatietoa olen kerännyt aihetta käsittelevästä kirjallisuudesta.
Perehdyttyäni aiheeseen olen tullut johtopäätökseen, että suomalaiset klarinettiteokset eri tyylikausilta ovat musiikillisesti täysipainoisia sekä kuulijan että esittäjän kannalta. Niistä on helppo rakentaa monipuolisia ja vivahteikkaita ohjelmakokonaisuuksia.
Tarkoituksenani on kartoittaa suomalaisen solistisen klarinettimusiikin ohjelmisto 1800-luvulta nykypäivään. Ohjelmisto on rajattu sooloklarinettiteoksiin ja teoksiin klarinetille ja pianolle. Kerätystä ohjelmistosta poimin eri tyylikausia edustavat teokset, joista koostin itselleni konserttikokonaisuuden. Harjoittamalla ja esittämällä konsertin tutkin omaa muusikkosuttani sekä taiteilijana kehittymistäni.
Opinnäytetyötä varten olen kerännyt ohjelmistoa musiikkikirjastojen tietokannoista, Suomen musiikkioppilaitosten liiton (SML) ohjelmistoluetteloista, Suomalaisen musiikin tiedotuskeskuksen nuotistosta, Suomen klarinettiseuran arkistosta sekä haastattelemalla opettajia ja kollegoita. Taustatietoa olen kerännyt aihetta käsittelevästä kirjallisuudesta.
Perehdyttyäni aiheeseen olen tullut johtopäätökseen, että suomalaiset klarinettiteokset eri tyylikausilta ovat musiikillisesti täysipainoisia sekä kuulijan että esittäjän kannalta. Niistä on helppo rakentaa monipuolisia ja vivahteikkaita ohjelmakokonaisuuksia.