Toimivat tilat vieraiden ja yrityksen hyväksi : NCC Toimistotalon palvelupolut
Syväranta, Ulla (2014)
Syväranta, Ulla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269906
Tiivistelmä
Opinnäytetyö keskittyy julkitilan suunnitteluun ja kohteena ovat rakennusyhtiö NCC:n Helsingissä sijaitsevan toimistotalon vieraille suunnatut tilat. Työssä perehdytään toimistotalon vierasparkkihallin sekä aulatilojen toimivuuteen sekä viihtyvyyteen. Päätavoitteena oli ratkaista kyseisten tilojen ongelmakohdat ja suunnitella sekä vieraita että talon henkilökuntaa palvelevat ympäristöt.
Työn aihealueiden ongelmia ja ratkaisuja tarkastellaan palvelumuotoilun teorian valossa. Raportissa esitetyt toimistotalon palvelupolut avaavat yksityiskohtaisesti tilojen epäkohdat, joihin tarjotaan ratkaisuja uusilla suunnitelmilla. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyivät vierastiloille konseptitasoiset tilasuunnitelmat, jotka sisältävät opastekylttejä, graafisia elementtejä, uusia kalustesuunnitelmia sekä valmiskalusteiden valintoja ja elementtien sijoittelua pohjaratkaisussa. Lisäksi prosessiin kuului tilojen kokonaisvaltaisen ilmeen sekä tunnelman parantaminen mm. väri- ja materiaalivalinnoilla.
Suunnittelu oli käyttäjälähtöistä; jokainen ratkaisuehdotus pohjautuu toimistotalossa vierailevan henkilön todennäköisiin tarpeisiin ja toimintoihin opinnäytetyöhön rajatuissa ympäristöissä. Prosessissa otettiin huomioon myös NCC:n arvot ja yritysimago, jotka olivat tärkeitä lähtökohtia suunnittelulle. Työn aikana oltiin tiivisti yhteistyössä NCC:n kanssa, sillä eri suunnitteluvaiheissa haluttiin ottaa huomioon yrityksen puolelta tulleet toiveet.
Tavoiteltu konseptitasoinen lopputulos saatiin yhdistämällä suunnittelijan ammattitaitoinen näkemys, yrityksen ajatusmaailma sekä käyttäjän tarpeet tasapainoisesti ja huomioimalla nämä seikat koko suunnitteluprosessin ajan.
Lähitulevaisuudessa NCC:n on mahdollista käyttää opinnäytetyössä syntyneitä periaatteellisia suunnitelmia tilamuutoksien pohjana, ja kalustesuunnitelmia voidaan toteuttaa kalustetuottajan tarkistettua ensin rakenteelliset yksityiskohdat.
Työn aihealueiden ongelmia ja ratkaisuja tarkastellaan palvelumuotoilun teorian valossa. Raportissa esitetyt toimistotalon palvelupolut avaavat yksityiskohtaisesti tilojen epäkohdat, joihin tarjotaan ratkaisuja uusilla suunnitelmilla. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyivät vierastiloille konseptitasoiset tilasuunnitelmat, jotka sisältävät opastekylttejä, graafisia elementtejä, uusia kalustesuunnitelmia sekä valmiskalusteiden valintoja ja elementtien sijoittelua pohjaratkaisussa. Lisäksi prosessiin kuului tilojen kokonaisvaltaisen ilmeen sekä tunnelman parantaminen mm. väri- ja materiaalivalinnoilla.
Suunnittelu oli käyttäjälähtöistä; jokainen ratkaisuehdotus pohjautuu toimistotalossa vierailevan henkilön todennäköisiin tarpeisiin ja toimintoihin opinnäytetyöhön rajatuissa ympäristöissä. Prosessissa otettiin huomioon myös NCC:n arvot ja yritysimago, jotka olivat tärkeitä lähtökohtia suunnittelulle. Työn aikana oltiin tiivisti yhteistyössä NCC:n kanssa, sillä eri suunnitteluvaiheissa haluttiin ottaa huomioon yrityksen puolelta tulleet toiveet.
Tavoiteltu konseptitasoinen lopputulos saatiin yhdistämällä suunnittelijan ammattitaitoinen näkemys, yrityksen ajatusmaailma sekä käyttäjän tarpeet tasapainoisesti ja huomioimalla nämä seikat koko suunnitteluprosessin ajan.
Lähitulevaisuudessa NCC:n on mahdollista käyttää opinnäytetyössä syntyneitä periaatteellisia suunnitelmia tilamuutoksien pohjana, ja kalustesuunnitelmia voidaan toteuttaa kalustetuottajan tarkistettua ensin rakenteelliset yksityiskohdat.