Minkälainen on hyvä verkkokauppa? : Verkkokaupan arvio käyttäjänäkökulmasta
Taivaloja, Catharina/ Bunny (2014)
Taivaloja, Catharina/ Bunny
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405259810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405259810
Tiivistelmä
Tässä työssä selvitettiin kuluttaja-käyttäjän käsitystä siitä, minkälainen hänen mielestään on hyvä verkkokauppa. Tutkimus tehtiin laadullisella teemahaastattelumenetelmällä ja tutkimuksen kysymykset koskivat tiedonantajien aikaisempia kokemuksia kotimaisista ja ulkomaisista verkkokaupoista sekä heidän käsityksiään niistä. Kysymyksillä pyrittiin selvittämään mitkä ominaisuudet määrittelevät kuluttaja-käyttäjälle verkkokaupan korkeata laatua ja eri ominaisuuksien tärkeyttä hänelle.
Työn teoreettinen viitekehys on toisaalta haettu käytettävyyden osa-alueelta: mitkä asiat tietokonesovelluksen käytettävyydessä osaltaan vaikuttavat kuluttajan käyttökokemukseen. Toisaalta viitekehyksessä on käsitelty digitaalisen markkinoinnin osa-aluetta ja selvitetty, mitkä sisältötasolla on tutkittu olevan käyttäjälle verkkokaupan tärkeimpiä ominaisuuksia. Tutkimusta varten haastateltiin myös kahta markkinoinnin ja verkkokaupan asiantuntijaa.
Tutkimustulosten mukaan käyttäjälle tärkein verkkokaupan ominaisuus on sen luotettavuus ja turvallisuus sisältäen asiakkaan yksityisyyden suojan ja rahaliikenteen turvallisuuden. Toiseksi tärkeimmäksi ominaisuudeksi luokiteltiin ajan ja rahan säästö. Säästäminen on samalla yksi tärkeä syy verkkokaupassa ostamiselle. Sivun toimivuus ja ostamisen helppous laskettiin myös verkkokaupan tärkeimpiin ominaisuuksiin. Valikoiman laajuus on toinen ratkaiseva syy ostaa verkkokaupasta. Tämä korostui niiden kesken, jotka ostivat pääasiallisesti ulkomaisista verkkokaupoista, mutta myös edullisia hintoja mainittiin syyksi. Muita arvioituja ominaisuuksia ja kriteereitä vastaajien käyttämän verkkokaupan valinnassa olivat nopeus tilauksen teossa ja toimituksessa, saatavuus ja se, että tilauksen voi tehdä ajasta ja paikasta riippumatta sekä sivujen tietojen paikkansapitävyys. Asiakaspalvelun arvioitiin olevan tärkein silloin, kun ostoprosessissa jotain on mennyt väärin tai muuten normaalista poiketen. Viihtyminen ja yhteisöllisyys koettiin verkkokaupan yhteydessä vähiten tärkeänä ominaisuutena, mutta kaikkien vastaajien ostoprosessiin kuului kuitenkin ottaa selvää verkkokaupasta tai tuotteesta joko tuttavilta tai hakemalla toisten käyttäjien mielipiteitä Internetistä.
Työn teoreettinen viitekehys on toisaalta haettu käytettävyyden osa-alueelta: mitkä asiat tietokonesovelluksen käytettävyydessä osaltaan vaikuttavat kuluttajan käyttökokemukseen. Toisaalta viitekehyksessä on käsitelty digitaalisen markkinoinnin osa-aluetta ja selvitetty, mitkä sisältötasolla on tutkittu olevan käyttäjälle verkkokaupan tärkeimpiä ominaisuuksia. Tutkimusta varten haastateltiin myös kahta markkinoinnin ja verkkokaupan asiantuntijaa.
Tutkimustulosten mukaan käyttäjälle tärkein verkkokaupan ominaisuus on sen luotettavuus ja turvallisuus sisältäen asiakkaan yksityisyyden suojan ja rahaliikenteen turvallisuuden. Toiseksi tärkeimmäksi ominaisuudeksi luokiteltiin ajan ja rahan säästö. Säästäminen on samalla yksi tärkeä syy verkkokaupassa ostamiselle. Sivun toimivuus ja ostamisen helppous laskettiin myös verkkokaupan tärkeimpiin ominaisuuksiin. Valikoiman laajuus on toinen ratkaiseva syy ostaa verkkokaupasta. Tämä korostui niiden kesken, jotka ostivat pääasiallisesti ulkomaisista verkkokaupoista, mutta myös edullisia hintoja mainittiin syyksi. Muita arvioituja ominaisuuksia ja kriteereitä vastaajien käyttämän verkkokaupan valinnassa olivat nopeus tilauksen teossa ja toimituksessa, saatavuus ja se, että tilauksen voi tehdä ajasta ja paikasta riippumatta sekä sivujen tietojen paikkansapitävyys. Asiakaspalvelun arvioitiin olevan tärkein silloin, kun ostoprosessissa jotain on mennyt väärin tai muuten normaalista poiketen. Viihtyminen ja yhteisöllisyys koettiin verkkokaupan yhteydessä vähiten tärkeänä ominaisuutena, mutta kaikkien vastaajien ostoprosessiin kuului kuitenkin ottaa selvää verkkokaupasta tai tuotteesta joko tuttavilta tai hakemalla toisten käyttäjien mielipiteitä Internetistä.