Menestyvän teatterintekijän viisaudenkivi : millaisista palasista voisi rakentua myyvä tuote
Laukkanen, Jere (2014)
Laukkanen, Jere
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610041
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä pyritään kertomaan; millaisilla keinoilla voisi luoda myyvän tuotteen. Työn keskiössä on oman tuotteen myyväksi tekeminen. Työssä pohditaan, minkälaista markkinointia olisi kannattavaa kokeilla, sekä millaisia uusia mahdollisuuksia taiteellisentyön markkinointiin ja tuotteistamiseen on syntynyt.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osiossa käsitellään esityksen aloitusvaihetta ja siihen liittyviä tuotannollisia ratkaisuja, sekä pyritään kertomaan millä tavalla työntekijän ja yrittäjän arki eroavat toisistaan.
Toisessa osiossa paneudutaan intensiivisemmin markkinoinnin mahdollisuuksiin sekä kerrotaan sissimarkkinoinnin toimivuudesta. Kappaleessa myös pohditaan sosiaalisen median luomia etuja nykymaailmassa. Esimerkkeinä onnistuneesta tuotteistamisesta on käytetty maailmalla menestynyttä elokuvaa ja yhteisön kanssa toteutettua kannatuskappaletta, joiden parissa kirjoittaja on työskennellyt. Näiden esimerkkien avulla ilmenee miten pienellä budjetilla on mahdollisuus erottua ja näin ollen luoda pohja myyvälle tuotteelle.
Kolmannessa osiossa on kerrottu erilaisista menetelmistä, joita voisi hyödyntää tuotteen parantamiseksi. Viimeisessä osiossa on käsitelty rap-artisti Cheekin menestykseen johtaneita elementtejä ja pohdittu voisiko niitä hyödyntää omassa tuotteistamisprosessissa.
Työ pyrkii herättämään lukijassa ajatteluprosessin ja synnyttämään omia ajatuksia taiteellisen työn markkinoimiseksi. Työn lopussa todetaan, että kokemus ja vuosien mukanaan tuoma tieto lisäävät ymmärrystä oman taiteellisen tuotteen luontiin.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osiossa käsitellään esityksen aloitusvaihetta ja siihen liittyviä tuotannollisia ratkaisuja, sekä pyritään kertomaan millä tavalla työntekijän ja yrittäjän arki eroavat toisistaan.
Toisessa osiossa paneudutaan intensiivisemmin markkinoinnin mahdollisuuksiin sekä kerrotaan sissimarkkinoinnin toimivuudesta. Kappaleessa myös pohditaan sosiaalisen median luomia etuja nykymaailmassa. Esimerkkeinä onnistuneesta tuotteistamisesta on käytetty maailmalla menestynyttä elokuvaa ja yhteisön kanssa toteutettua kannatuskappaletta, joiden parissa kirjoittaja on työskennellyt. Näiden esimerkkien avulla ilmenee miten pienellä budjetilla on mahdollisuus erottua ja näin ollen luoda pohja myyvälle tuotteelle.
Kolmannessa osiossa on kerrottu erilaisista menetelmistä, joita voisi hyödyntää tuotteen parantamiseksi. Viimeisessä osiossa on käsitelty rap-artisti Cheekin menestykseen johtaneita elementtejä ja pohdittu voisiko niitä hyödyntää omassa tuotteistamisprosessissa.
Työ pyrkii herättämään lukijassa ajatteluprosessin ja synnyttämään omia ajatuksia taiteellisen työn markkinoimiseksi. Työn lopussa todetaan, että kokemus ja vuosien mukanaan tuoma tieto lisäävät ymmärrystä oman taiteellisen tuotteen luontiin.