HyMy-Kylän Pysäkin kynnyksen madaltaminen : integroiva kirjallisuuskatsaus
Kosonen, Tommi (2022)
Kosonen, Tommi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091020055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091020055
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa tietoa Metropolia Ammattikorkeakoulun Hyvinvointia Myllypurosta -kylän matalan kynnyksen Pysäkki-sosiaalineuvontapisteen toiminnan kehittämistä varten integroivan kirjallisuuskatsauksen keinoin. Tarkoituksena on tutkia, mitkä elementit luovat matalasta kynnyksestä matalan ja miten niitä voisi hyödyntää Pysäkin toiminnan kehittämisessä. Pysäkki-sosiaalineuvontapisteellä sotealojen opiskelijat harjoittelevat moniammatillisesti ja opettajajohtoisesti sosiaalineuvonnan asiakastyötä, ja Pysäkin tarkoituksena on oppimisympäristön ohessa toimia myös palvelujärjestelmää täydentävänä palveluna.
Hain tutkimusta varten tietoa erilaisista tieteellisistä tietokannoista, ja tutkimukseen valikoitui lopulta kolme tekstiä. joista yksi oli suomenkielinen ja kaksi norjalaisia englanninkielellä julkaistuja. Näistä englanninkieliset olivat tutkimusartikkeleja ja suomenkielinen väitöskirja. Tutkimuskysymyksenä oli ”millaisia elementtejä matalan kynnyksen palvelut sisältävät”.
Opinnäytetyössä kävi ilmi, että matalan kynnyksen luomisessa keskeistä on toiminnan asiakaslähtöisyys, luottamuksen herättäminen, asiakkaan toimijuuden tukeminen ja auttaminen palveluiden piiriin. Jotta asiakkaan kynnystä hakeutumista palveluun hakeutumiseen voidaan madaltaa, tulee tuntea asiakasryhmä ja sen erityistarpeet. Siksi matalan kynnyksen palveluiden kehittämisessä onkin tärkeää perehtyä tarkasti palvelun kohteena olevan ryhmän tarpeisiin ja ominaisuuksiin, jotta palvelua voidaan tuottaa asiakaslähtöisesti.
Hain tutkimusta varten tietoa erilaisista tieteellisistä tietokannoista, ja tutkimukseen valikoitui lopulta kolme tekstiä. joista yksi oli suomenkielinen ja kaksi norjalaisia englanninkielellä julkaistuja. Näistä englanninkieliset olivat tutkimusartikkeleja ja suomenkielinen väitöskirja. Tutkimuskysymyksenä oli ”millaisia elementtejä matalan kynnyksen palvelut sisältävät”.
Opinnäytetyössä kävi ilmi, että matalan kynnyksen luomisessa keskeistä on toiminnan asiakaslähtöisyys, luottamuksen herättäminen, asiakkaan toimijuuden tukeminen ja auttaminen palveluiden piiriin. Jotta asiakkaan kynnystä hakeutumista palveluun hakeutumiseen voidaan madaltaa, tulee tuntea asiakasryhmä ja sen erityistarpeet. Siksi matalan kynnyksen palveluiden kehittämisessä onkin tärkeää perehtyä tarkasti palvelun kohteena olevan ryhmän tarpeisiin ja ominaisuuksiin, jotta palvelua voidaan tuottaa asiakaslähtöisesti.