Raportti ”Laulakaa Herralle uusi laulu”- produktiokonsertista
Virtanen, Emmi (2014)
Virtanen, Emmi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710207
Tiivistelmä
Tekijä toteutti opinnäytetyönsä konserttiproduktiona. Opinnäytetyökonsertti ”Laulakaa Herralle uusi laulu” pidettiin Kuopion Musiikkikeskuksen Kamarimusiikkisalissa 14.3.2014. Konserttiohjelmaan sisältyivät tekijän seuraavat sävel-lykset: Siivet, Sulle oi Jeesus, You waited me, Child, King of kings, Valo ja Hear me now. Ohjelmaan sisältyi lisäksi vapaa improvisaatiokappale Kertomus. Tekijä esitti kappaleet yhdessä bändin ja tanssijan kanssa. Bändiin kuuluivat: Emmi Virtanen (laulu ja elektroakustinen kitara), Henna Eskelinen (taustalaulu ja piano), Tomi Eskelinen (säh-kökitara), Marjaana Oliveira (viulu) ja Hanne Lappalainen (huilu). Tanssijana ja pienen djemberummun soittajana teoksissa toimi Hanna Onjukka.
Konserttitilanteesta haluttiin tehdä herkkä ja tunnelmallinen. Sali koristeltiin kauniiksi ja esiintyjät olivat pukeutuneet tyylin mukaisesti. Kappaleiden julkistaminen ja hyvän mielen luominen itselle ja muille oli konsertin järjestämisen motiivina. Tekijä halusi konserttitilanteen olevan avoinna improvisaatiolle. Hän harjoitutti kappaleet bändille sopiviksi ja lisäsi tanssin ohjelmaan luomaan tunnelmaa ja syvyyttä. Kappaleet olivat kaikki hengellisiä, ja niistä osa oli ”ylistyskappaleita”. Tätä termiä tekijä avaa raportissaan.
Raportissa käydään läpi produktion sävellystyöskentelyä, harjoitteluprosessia, konserttipäivää ja palautetta. Lopuksi tekijä pohtii lopputulosta ja tulevaisuutta. Lähteinä käytettiin opinnäytetöitä ja äänitteitä. Konsertin käsiohjelma, DVD-tallenne ja konsertissa esitettyjen kappaleiden sanat ovat työn liitteinä.
Konserttitilanteesta haluttiin tehdä herkkä ja tunnelmallinen. Sali koristeltiin kauniiksi ja esiintyjät olivat pukeutuneet tyylin mukaisesti. Kappaleiden julkistaminen ja hyvän mielen luominen itselle ja muille oli konsertin järjestämisen motiivina. Tekijä halusi konserttitilanteen olevan avoinna improvisaatiolle. Hän harjoitutti kappaleet bändille sopiviksi ja lisäsi tanssin ohjelmaan luomaan tunnelmaa ja syvyyttä. Kappaleet olivat kaikki hengellisiä, ja niistä osa oli ”ylistyskappaleita”. Tätä termiä tekijä avaa raportissaan.
Raportissa käydään läpi produktion sävellystyöskentelyä, harjoitteluprosessia, konserttipäivää ja palautetta. Lopuksi tekijä pohtii lopputulosta ja tulevaisuutta. Lähteinä käytettiin opinnäytetöitä ja äänitteitä. Konsertin käsiohjelma, DVD-tallenne ja konsertissa esitettyjen kappaleiden sanat ovat työn liitteinä.