Asiakastyytyväisyys ja menestystekijät kieli- ja kulttuurivalmennusalalla : Tekmil Oy
Kokkonen, Tuomo (2014)
Kokkonen, Tuomo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610030
Tiivistelmä
Työssä tutkittiin kieli- ja kulttuurivalmennusalalla toimivan toimeksiantajayrityksen asiakastyytyväisyyttä ja muita alalle ominaisia menestystekijöitä. Tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle tietoa asiakkuuksienhallinnan tueksi ja luoda kuva siitä, millainen kieli- ja kulttuurivalmennusalalla menestyvä yritys on ominaisuuksiltaan.
Työ toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä. Toimeksiantajan sekä toisen yrityksen edustajille lähetettiin sähköpostitse avoimia kysymyksiä aineiston täydentämiseksi.
Tutkimuksessa nojattiin asiakastyytyväisyyden muodostumisen, sekä kieli- ja kulttuurivalmennuksen toteuttamisen teoreettisiin viitekehyksiin.
Tutkimuksen tulokset antoivat yleisellä tasolla hyvän kuvan toimeksiantajan asiakastyytyväisyydestä, joka on korkealla tasolla. Joitakin kehityskohtiakin löytyi ja tulosten pohjalta jatkotutkimuksia voidaan kohdentaa paremmin tuotekehitystä tukeviksi. Kerätyn aineiston pohjalta onnistuttiin luomaan myös profiili alalla menestyvästä yrityksestä.
Työ toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä. Toimeksiantajan sekä toisen yrityksen edustajille lähetettiin sähköpostitse avoimia kysymyksiä aineiston täydentämiseksi.
Tutkimuksessa nojattiin asiakastyytyväisyyden muodostumisen, sekä kieli- ja kulttuurivalmennuksen toteuttamisen teoreettisiin viitekehyksiin.
Tutkimuksen tulokset antoivat yleisellä tasolla hyvän kuvan toimeksiantajan asiakastyytyväisyydestä, joka on korkealla tasolla. Joitakin kehityskohtiakin löytyi ja tulosten pohjalta jatkotutkimuksia voidaan kohdentaa paremmin tuotekehitystä tukeviksi. Kerätyn aineiston pohjalta onnistuttiin luomaan myös profiili alalla menestyvästä yrityksestä.