Tiedon avulla kohti parempia asiakkuuksia
Kolari, Hanna (2014)
Kolari, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610060
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää asiakkaista kertyvän tiedon hyödyntämistä osana peliyhtiön kokonaisvaltaista toimenpiteiden suunnittelua. Tavoitteena oli korostaa asiakaslähtöisyyden ja asiakkaista kertyvän tiedon merkitystä liiketoiminnassa. Opinnäytetyö on luonteeltaan kehityshanke.
Työhön valittiin asiakkuusosaamiseen, asiakkuusstrategiaan, asiakkuudenhallintaan, asiakkuuksien johtamiseen ja asiakassuhdemarkkinointiin liittyvää teoria-aineistoa, joka perustui ammattikirjallisuuteen ja Internet-lähteisiin.
Kehityshanketta varten tehtiin myös nykytilannekartoitus, joka koostui asiakas- tuote-, kilpailija- ja toimintaympäristöanalyysista sekä SWOT-analyysista.
Yhdessä teoriaosuus ja nykytilannekartoituksen tulokset loivat hyvän lähtötilanteen, jonka perusteella asiakaslähtöistä liiketoimintaa ja erityisesti markkinointia voidaan lähteä kehittämään.
Työn tulokset osoittivat, että asiakkaista kertyvää tietoa voidaan hyödyntää niin tuotekehityksessä, markkinoinnissa, myynnissä kuin viestinnässä. Asiakkaista kertyvän tiedon perusteella toimeksiantaja voi tarjota asiakkaille automaattisesti kohdennettua pelikokemusta ja sähköistä viestintää siten, että asiakkaat kokevat sen parempana palveluna.
Työhön valittiin asiakkuusosaamiseen, asiakkuusstrategiaan, asiakkuudenhallintaan, asiakkuuksien johtamiseen ja asiakassuhdemarkkinointiin liittyvää teoria-aineistoa, joka perustui ammattikirjallisuuteen ja Internet-lähteisiin.
Kehityshanketta varten tehtiin myös nykytilannekartoitus, joka koostui asiakas- tuote-, kilpailija- ja toimintaympäristöanalyysista sekä SWOT-analyysista.
Yhdessä teoriaosuus ja nykytilannekartoituksen tulokset loivat hyvän lähtötilanteen, jonka perusteella asiakaslähtöistä liiketoimintaa ja erityisesti markkinointia voidaan lähteä kehittämään.
Työn tulokset osoittivat, että asiakkaista kertyvää tietoa voidaan hyödyntää niin tuotekehityksessä, markkinoinnissa, myynnissä kuin viestinnässä. Asiakkaista kertyvän tiedon perusteella toimeksiantaja voi tarjota asiakkaille automaattisesti kohdennettua pelikokemusta ja sähköistä viestintää siten, että asiakkaat kokevat sen parempana palveluna.
