Ratsastuskoulun asiakkuushallinnan kehittäminen : Kehittämisopas
Koivusalo, Sanna (2009)
Koivusalo, Sanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168024
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä pyrittiin tuottamaan ratsastuskouluille asiakkuushallinnan kehittämisopas, jonka avulla yritykset pystyvät parantamaan asiakassitoutumista ja asiakaskannattavuuttaan. Laurea Ammattikorkeakoulun vuonna 2007 tuottama Kasvava hevosala -tutkimus, Suomen Ratsastajainliitto ry ja opinnäytettä varten tehdyt yrityshaastattelut tukivat väitettä, että ratsastuskoulujen on menestyäkseen kehitettävä asiakasosaamistaan.
Asiakkuushallinta on kasvava trendi yritysmaailmassa ja sillä on osoitettu olevan positiivinen vaikutus yritysten menestykseen. Asiakassuhteita aktiivisesti hallinnoimalla niistä pyritään kehittämään kannattavia ja pitkäkestoisia.
Viitekehyksen aineisto kerättiin alan kirjallisuudesta ja sovitettiin ratsastuskoulun toimintaan sopivaksi. Työn perustelua ja ongelman todentamista varten käytettiin menetelmänä laadullisia haastatteluita.
Työ rajattiin ratsastuskoulun nykyisiin asiakkuuksiinja niiden kehittämiseen, sillä uusasiakashankinta ei ole yrityksille taloudellisesti järkevää ennen nykyisen asiakaskannattavuuden nostamista.
Opinnäytetyönä syntynyt opas on kohderyhmälle helppolukuinen, se sisältää runsaasti konkreettisia esimerkkejä ja sen ohjauksella ratsastuskoulun asiakkuushallintaa on mahdollista kehittää.
Asiakkuushallinta on kasvava trendi yritysmaailmassa ja sillä on osoitettu olevan positiivinen vaikutus yritysten menestykseen. Asiakassuhteita aktiivisesti hallinnoimalla niistä pyritään kehittämään kannattavia ja pitkäkestoisia.
Viitekehyksen aineisto kerättiin alan kirjallisuudesta ja sovitettiin ratsastuskoulun toimintaan sopivaksi. Työn perustelua ja ongelman todentamista varten käytettiin menetelmänä laadullisia haastatteluita.
Työ rajattiin ratsastuskoulun nykyisiin asiakkuuksiinja niiden kehittämiseen, sillä uusasiakashankinta ei ole yrityksille taloudellisesti järkevää ennen nykyisen asiakaskannattavuuden nostamista.
Opinnäytetyönä syntynyt opas on kohderyhmälle helppolukuinen, se sisältää runsaasti konkreettisia esimerkkejä ja sen ohjauksella ratsastuskoulun asiakkuushallintaa on mahdollista kehittää.