"Sieltäkin voi ihan samalla lailla kavereita tulla" : Videopeliharrastus nuorten aikuisten elämässä
Kleemola, Joel (2014)
Kleemola, Joel
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710338
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee nuorten aikuisten videopeliharrastusta ja sen vaikutusta heidän elämäänsä. Tavoitteenani oli selvittää, näkyykö aktiivinen peliharrastus jollain tapaa nuoren aikuisen sosiaalisessa elämässä tai mahdollisesti muilla elämänalueilla.
Opinnäytetyön teoriaviitekehyksenä toimivat erinäiset pelaamisen vaikutuksista tehdyt tutkimukset sekä teoriat siitä, mikä tekee pelaamisesta niin kiehtovaa. Kerron myös lyhyesti sekä pelaaja- että peli-käsitteiden viime vuosina tapahtuneesta laajentumisesta.
Toteutin työni laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytin teemahaastattelua, johon sain osallistumaan neljä aktiivista, 20-25-vuotiasta videopeliharrastajaa.
Suuntaa antavana tuloksena oli se, että videopelaaminen harrastuksena ei itsessään vaikuta negatiivisesti nuoren aikuisen sosiaaliseen elämään, vaan saattaa jopa laajentaa pelaajan sosiaalista piiriä. Tutkimuksen perusteella ei voida myöskään väittää, että harrastuksella olisi haitallisia vaikutuksia opiskelun tai työelämän suhteen.
Opinnäytetyön teoriaviitekehyksenä toimivat erinäiset pelaamisen vaikutuksista tehdyt tutkimukset sekä teoriat siitä, mikä tekee pelaamisesta niin kiehtovaa. Kerron myös lyhyesti sekä pelaaja- että peli-käsitteiden viime vuosina tapahtuneesta laajentumisesta.
Toteutin työni laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytin teemahaastattelua, johon sain osallistumaan neljä aktiivista, 20-25-vuotiasta videopeliharrastajaa.
Suuntaa antavana tuloksena oli se, että videopelaaminen harrastuksena ei itsessään vaikuta negatiivisesti nuoren aikuisen sosiaaliseen elämään, vaan saattaa jopa laajentaa pelaajan sosiaalista piiriä. Tutkimuksen perusteella ei voida myöskään väittää, että harrastuksella olisi haitallisia vaikutuksia opiskelun tai työelämän suhteen.
