Opintojen viivästymiseen vaikuttavat tekijät Lapin ammattikorkeakoulun liiketalouden tutkinto-ohjelmassa
Keisu, Veera (2022)
Keisu, Veera
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091220086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091220086
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat Lapin ammattikorkeakoulun liiketalouden tutkinto-ohjelmassa opiskelevien opintojen viivästymiseen. Lisäksi selvitettiin, miten voitaisiin vaikuttaa viivästyttäviin tekijöihin sekä miten Lapin ammattikorkeakoulun opiskelijoita voitaisiin auttaa suorittamaan tutkinto opetussuunnitelman mukaisessa aikataulussa.
Opinnäytetyössä selvitettiin ammattikorkeakoulun toimintaa Suomessa ja liiketalouden tutkinto-ohjelmaa Lapin ammattikorkeakoulussa. Teoriaosuudessa selvitettiin opiskelijoiden opiskelukykyyn vaikuttavia tekijöitä: opiskelijan omia voimavaroja, opiskeluympäristöä, opiskelutaitoja sekä opetustoiminnan merkitystä. Lisäksi käsiteltiin opintojen viivästymiseen vaikuttavia tekijöitä, joita voivat olla esimerkiksi työskentely opintojen ohella, motivaatio ja henkilökohtaiset syyt.
Tämän opinnäytetyön tutkimuksessa hyödynnettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Opiskelijoille tehtiin kyselylomake hyödyntäen Webropol-kyselytyökalua. Lapin ammattikorkeakoulun henkilöstön haastattelut suoritettiin Microsoft Teams-sovelluksessa. Tutkimukset suoritettiin elokuussa 2022.
Tutkimus osoittaa teoriaosuutta myötäillen yleisimpiä tekijöitä opintojen viivästymiselle. Yleisimmät tekijät ovat työskentely opintojen ohella, motivaatio ja ajankäytön hallinnanpuute. Tutkimuksesta voidaan kuitenkin päätellä, että opiskelijat kokevat hyvin yksilöllisesti erilaiset opintojen etenemiseen vaikuttavat tekijät.
Opinnäytetyössä selvitettiin ammattikorkeakoulun toimintaa Suomessa ja liiketalouden tutkinto-ohjelmaa Lapin ammattikorkeakoulussa. Teoriaosuudessa selvitettiin opiskelijoiden opiskelukykyyn vaikuttavia tekijöitä: opiskelijan omia voimavaroja, opiskeluympäristöä, opiskelutaitoja sekä opetustoiminnan merkitystä. Lisäksi käsiteltiin opintojen viivästymiseen vaikuttavia tekijöitä, joita voivat olla esimerkiksi työskentely opintojen ohella, motivaatio ja henkilökohtaiset syyt.
Tämän opinnäytetyön tutkimuksessa hyödynnettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Opiskelijoille tehtiin kyselylomake hyödyntäen Webropol-kyselytyökalua. Lapin ammattikorkeakoulun henkilöstön haastattelut suoritettiin Microsoft Teams-sovelluksessa. Tutkimukset suoritettiin elokuussa 2022.
Tutkimus osoittaa teoriaosuutta myötäillen yleisimpiä tekijöitä opintojen viivästymiselle. Yleisimmät tekijät ovat työskentely opintojen ohella, motivaatio ja ajankäytön hallinnanpuute. Tutkimuksesta voidaan kuitenkin päätellä, että opiskelijat kokevat hyvin yksilöllisesti erilaiset opintojen etenemiseen vaikuttavat tekijät.