Paikkatietoon pohjautuvan työkalun kehittäminen yleisten teiden liikennemääriin ja kaavoitettujen alueiden automääriin perustuvalle liikennelajien merkitsevyys luokitukselle
Kauhanen, Martti (2014)
Kauhanen, Martti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810673
Tiivistelmä
Tämän lopputyön tehtävinä on selvittää mahdollisuudet kehittää ja määrittää paikkatieto-tekniikkaan perustuva työkalu, jolla voitaisiin määrittää se liikennemäärä, joka valitun ylei-sen tien liikennemäärästä suuntautuu tien varressa oleville asutusalueille. Yleisten tien liikenteellisen päätarkoituksen vastaisesti tien on tarkoitus toimia yhteysvälinä yhdyskunta-keskittymien välillä.
Tässä määrittelyssä tärkein määritettävä tekijä on tien teoreettinen välityskyky. Tätä lähtö-arvoa käytetään määritettäessä tien ruuhkaisuutta, mutta myös sen avulla voidaan arvioi-maan liikennemäärän ja liikennelajin jakautumista läpimeno liikenteen ja liittymävälille jäävän liikenteen välistä suhdetta toisiinsa. Tätä suhdetta kutsutaan teiden ja katujen väliseksi merkitsevyydeksi ja tieyhteydet pitäisi voida luokitella niiden liikenteellisen merkitsevyyden avulla.
Tähän määrittämiseen olennaisena epävarmuustekijänä on liikenteen jakautuminen riste-yksissä ja liittymissä. Yleensä liikennemäärähavainnot on tehty kokonaisliikennemäärinä, ja niistä jakaumasuhteen laskeminen tasajakona ei tuota haluttua todellisuutta vastaavaa tulosta. Tällöin liikenteen merkitsevyys lopputulos on lähinnä simuloiva. Lisäksi on muuta-mia tulosten luotettavuutta vaikeuttavia tekijöitä ja varsinkin, jos tien havaitut liikennemäärät ovat huomattavasti teoreettisen välityskyvyn yläpuolella. Kuten on tilanne tässä työssä esitetyssä esimerkkikohteen analyysissä. Paikkatiedollisen työkalun osalta ongelmana on, etteivät kaikki analyysiin tarvittavat aineistot ole suoraan paikkatietoja vaan on myös omi-naisuustietomuotoista dataa. Lisäksi suoraan toimivaa paikkatiedollista analyysisovel-lusalustaa ei ole olemassa. Itse koodattavan sovelluksen luonti tämän työn antamissa ra-joissa on liian haastava tehtävä saattaa loppuun.
Tässä määrittelyssä tärkein määritettävä tekijä on tien teoreettinen välityskyky. Tätä lähtö-arvoa käytetään määritettäessä tien ruuhkaisuutta, mutta myös sen avulla voidaan arvioi-maan liikennemäärän ja liikennelajin jakautumista läpimeno liikenteen ja liittymävälille jäävän liikenteen välistä suhdetta toisiinsa. Tätä suhdetta kutsutaan teiden ja katujen väliseksi merkitsevyydeksi ja tieyhteydet pitäisi voida luokitella niiden liikenteellisen merkitsevyyden avulla.
Tähän määrittämiseen olennaisena epävarmuustekijänä on liikenteen jakautuminen riste-yksissä ja liittymissä. Yleensä liikennemäärähavainnot on tehty kokonaisliikennemäärinä, ja niistä jakaumasuhteen laskeminen tasajakona ei tuota haluttua todellisuutta vastaavaa tulosta. Tällöin liikenteen merkitsevyys lopputulos on lähinnä simuloiva. Lisäksi on muuta-mia tulosten luotettavuutta vaikeuttavia tekijöitä ja varsinkin, jos tien havaitut liikennemäärät ovat huomattavasti teoreettisen välityskyvyn yläpuolella. Kuten on tilanne tässä työssä esitetyssä esimerkkikohteen analyysissä. Paikkatiedollisen työkalun osalta ongelmana on, etteivät kaikki analyysiin tarvittavat aineistot ole suoraan paikkatietoja vaan on myös omi-naisuustietomuotoista dataa. Lisäksi suoraan toimivaa paikkatiedollista analyysisovel-lusalustaa ei ole olemassa. Itse koodattavan sovelluksen luonti tämän työn antamissa ra-joissa on liian haastava tehtävä saattaa loppuun.