Sähköisen liiketoimintaympäristön kehittäminen
Karvo, Jani (2009)
Karvo, Jani
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168041
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päämääränä oli kehittää yrityksen sähköisiä liiketoimintaratkaisuja. Kehittämiskohteiksi valittiin Internet-sivut, puhelinjärjestelmä sekä laskutusjärjestelmä. Kohdeyrityksenä oleva Yritys on suomalainen LVI-alalla toimiva yritys, jonka päätuotteita ovat pumppaamot, erottimet sekä ruostumattomat ja haponkestävät viemäriputket.
Tehtävän teoreettinen viitekehys rakentuu usean eri teoria-aiheen ympärille. Tutkimuksessa käytetään sähköiseen markkinointiin, Internet-sivujen kehittämiseen, puhelinjärjestelmiin, sähköiseen taloushallintoon ja sähköiseen laskutukseen liittyviä lähteitä. Kehittämistehtävän tutkimusmenetelmä on osallistuva toimintatutkimus. Tutkimusaineisto koostuu yrityksessä tehdyistä havainnoista, suullisista asiakaspalautteista sekä teorioiden tuomista näkemyksistä.
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää opinnäytetyöhön valittuja osa-alueita niin, että ne vastaisivat nykyistä paremmin yrityksen tarpeisiin tulevaisuutta silmällä pitäen.
Internet-sivujen kehittämisen alkuun laittaja on ollut asiakkailta saadut palautteet sivujen tietosisällön puutteista. Puhelinjärjestelmän ja laskutuksen kehittämisidea
kehittyi yrityksen sisäisesti. Vanhojen järjestelmien uusimistarve ja mahdolliset kustannussäästöt olivat tärkeässä roolissa näiden osatehtävien kehittämisen käynnistämisessä.
Tutkimuksen ja kehittämistehtävän aikana yrityksessä vertailtiin vaihtoehtoja eri kehittämiskohteiden toteuttamiseen. Teorioiden ja vertailujen pohjalta yritys teki
päätökset kehittämistoimenpiteistä ja toteutti muutokset. Yrityksen Internet-sivuille lisättiin paljon materiaalia, puhelinjärjestelmä uudistettiin suurelta osin ja tehtiin
päätös sähköiseen laskutukseen siirtymisestä.
Tutkimuksen seurauksena yrityksen sähköinen liiketoiminta kehittyi ja tehostui aikaisemmasta. Internet-sivujen tietosisältö lisääntyi huomattavasti ja tuotteiden
perustietoihin liittyvät puhelut vähenivät radikaalisti. Puhelinjärjestelmän kehittämisen ansiosta yrityksen henkilökunnan tavoitettavuus parani sekä
kustannukset vähenivät. Tutkimuksen perusteella yritys sai tehtyä itselleen suunnitelmat sähköiseen laskutukseen siirtymisestä. Tutkimuksen tuloksena yritys myös onnistui saamaan kustannushyötyä liiketoimintajärjestelmien tehostumisen seurauksena.
Tehtävän teoreettinen viitekehys rakentuu usean eri teoria-aiheen ympärille. Tutkimuksessa käytetään sähköiseen markkinointiin, Internet-sivujen kehittämiseen, puhelinjärjestelmiin, sähköiseen taloushallintoon ja sähköiseen laskutukseen liittyviä lähteitä. Kehittämistehtävän tutkimusmenetelmä on osallistuva toimintatutkimus. Tutkimusaineisto koostuu yrityksessä tehdyistä havainnoista, suullisista asiakaspalautteista sekä teorioiden tuomista näkemyksistä.
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää opinnäytetyöhön valittuja osa-alueita niin, että ne vastaisivat nykyistä paremmin yrityksen tarpeisiin tulevaisuutta silmällä pitäen.
Internet-sivujen kehittämisen alkuun laittaja on ollut asiakkailta saadut palautteet sivujen tietosisällön puutteista. Puhelinjärjestelmän ja laskutuksen kehittämisidea
kehittyi yrityksen sisäisesti. Vanhojen järjestelmien uusimistarve ja mahdolliset kustannussäästöt olivat tärkeässä roolissa näiden osatehtävien kehittämisen käynnistämisessä.
Tutkimuksen ja kehittämistehtävän aikana yrityksessä vertailtiin vaihtoehtoja eri kehittämiskohteiden toteuttamiseen. Teorioiden ja vertailujen pohjalta yritys teki
päätökset kehittämistoimenpiteistä ja toteutti muutokset. Yrityksen Internet-sivuille lisättiin paljon materiaalia, puhelinjärjestelmä uudistettiin suurelta osin ja tehtiin
päätös sähköiseen laskutukseen siirtymisestä.
Tutkimuksen seurauksena yrityksen sähköinen liiketoiminta kehittyi ja tehostui aikaisemmasta. Internet-sivujen tietosisältö lisääntyi huomattavasti ja tuotteiden
perustietoihin liittyvät puhelut vähenivät radikaalisti. Puhelinjärjestelmän kehittämisen ansiosta yrityksen henkilökunnan tavoitettavuus parani sekä
kustannukset vähenivät. Tutkimuksen perusteella yritys sai tehtyä itselleen suunnitelmat sähköiseen laskutukseen siirtymisestä. Tutkimuksen tuloksena yritys myös onnistui saamaan kustannushyötyä liiketoimintajärjestelmien tehostumisen seurauksena.