Hoitajakutsujärjestelmän hankinnan suunnittelu Peruspalvelukuntayhtymä Kallio : Nivalan Kotikeskus ja Suvantokoti
Konola, Samuli (2014)
Konola, Samuli
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610123
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on hoitajakutsujärjestelmän hankinnan suunnittelu Peruspalvelukuntayhtymä Kallion käyttöön. Työn tavoitteena on selvittää, millainen on nykyajan vaatimukset täyttävä hoitajakutsujärjestelmä. Lisäksi tavoitteena on selvittää, mitä hyvä käytettävyys on hälytysjärjestelmissä, miten teknologiaa tulisi kehittää ikäihmisille, ja millainen hälytysjärjestelmän tulisi olla Kotikeskuksen ja Suvantokodin tarpeeseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyy käsittelemään teknologian käyttöä vanhuspalveluissa. Opinnäytetyö on toteutettu empiirisenä tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä on käytetty usean tapauksen case-tutkimusta. Tutkimuksen aikana suoritettiin 9Solutions IPCS 9Lives langattoman hoitajakutsujärjestelmän koekäyttö Nivalan Mäntykodilla.
Opinnäytetyön aineistoa keräsin tarkkailemalla ja selvittämällä käytössä olevien hoitajakutsujärjestelmien toimintaa. Hoitajakutsujärjestelmien tuleville ja nykyisille käyttäjille toteutin Webropol-kyselyn. Tulevilta käyttäjiltä selvitin, millaisia odotuksia ja tarpeita heillä on hankittavalta hälytysjärjestelmältä. Käytössä olevan järjestelmän käyttäjiltä selvitin, millaiset heidän käyttökokemuksensa ovat hoitajakutsujärjestelmän toiminnasta ja käytettävyydestä. Kirjallista aineistoa keräsin markkinoilla olevista hälytysjärjestelmistä, ja käytin Internetistä löytyvää materiaalia sekä materiaalia suoraan järjestelmätoimittajilta. Nivalan Mäntykodilla toteutetun hoitajakutsujärjestelmän koekäytön käyttökokemuksia selvitin keskustelemalla asiasta kokeiluun osallistuneiden kanssa.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää hälytysjärjestelmän tulevassa hankintaprosessissa. Henkilökunnalta kyselytutkimuksessa saatuja tietoja voidaan käyttää henkilökunnan tarpeiden määrittelyssä. Tutkimuksessa selvisi, että pilvipalveluita hyödyntävät hoitajakutsujärjestelmät ovat vakavasti otettava vaihtoehto perinteisille omat palvelimet -ratkaisulle. Pilvipalveluilla toteutettujen palveluiden käyttö kasvaa eri alojen organisaatioissa. Teknologian käytön suunnittelussa tärkeää on, että loppukäyttäjät ovat kehittämisprosessissa mukana alusta loppuun saakka, millä varmistetaan loppukäyttäjien tarpeiden huomioiminen tulevassa toteutuksessa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyy käsittelemään teknologian käyttöä vanhuspalveluissa. Opinnäytetyö on toteutettu empiirisenä tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä on käytetty usean tapauksen case-tutkimusta. Tutkimuksen aikana suoritettiin 9Solutions IPCS 9Lives langattoman hoitajakutsujärjestelmän koekäyttö Nivalan Mäntykodilla.
Opinnäytetyön aineistoa keräsin tarkkailemalla ja selvittämällä käytössä olevien hoitajakutsujärjestelmien toimintaa. Hoitajakutsujärjestelmien tuleville ja nykyisille käyttäjille toteutin Webropol-kyselyn. Tulevilta käyttäjiltä selvitin, millaisia odotuksia ja tarpeita heillä on hankittavalta hälytysjärjestelmältä. Käytössä olevan järjestelmän käyttäjiltä selvitin, millaiset heidän käyttökokemuksensa ovat hoitajakutsujärjestelmän toiminnasta ja käytettävyydestä. Kirjallista aineistoa keräsin markkinoilla olevista hälytysjärjestelmistä, ja käytin Internetistä löytyvää materiaalia sekä materiaalia suoraan järjestelmätoimittajilta. Nivalan Mäntykodilla toteutetun hoitajakutsujärjestelmän koekäytön käyttökokemuksia selvitin keskustelemalla asiasta kokeiluun osallistuneiden kanssa.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää hälytysjärjestelmän tulevassa hankintaprosessissa. Henkilökunnalta kyselytutkimuksessa saatuja tietoja voidaan käyttää henkilökunnan tarpeiden määrittelyssä. Tutkimuksessa selvisi, että pilvipalveluita hyödyntävät hoitajakutsujärjestelmät ovat vakavasti otettava vaihtoehto perinteisille omat palvelimet -ratkaisulle. Pilvipalveluilla toteutettujen palveluiden käyttö kasvaa eri alojen organisaatioissa. Teknologian käytön suunnittelussa tärkeää on, että loppukäyttäjät ovat kehittämisprosessissa mukana alusta loppuun saakka, millä varmistetaan loppukäyttäjien tarpeiden huomioiminen tulevassa toteutuksessa.