Oman luokkansa parturi-kampaamo : ammattiopisto Lappian Hiuspysäkki
Laukkanen, Heidi; Takkinen, Vilhelmiina (2009)
Laukkanen, Heidi
Takkinen, Vilhelmiina
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002232472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002232472
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Hiuspysäkin asiakaspalvelua ja palvelujen markkinointia. Tutkimuksella pyritään vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: ovatko asiakkaat tyytyväisiä palveluihin, miten Hiuspysäkin markkinointia pitäisi kehittää ja miten Hiuspysäkille saataisiin lisää asiakkaita?
Tutkimuksen teoreettinen osuus käsittelee asiakastyytyväisyyttä ja palvelujen markkinointia. Kirjallisuuden lisäksi lähteinä käytettiin Internet-sivuja ja asiantuntijahaastatteluja. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää käyttäen.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että Hiuspysäkin asiakkaat olivat tyytyväisiä palveluihin, mutta silti he toivoivat, että ilta-aikoja olisi enemmän. Ne asiakkaat, jotka viipyvät pitempään, kertoivat, että kahvia olisi mukava saada. Hyödyntämällä tekemäämme asiakastyytyväisyystutkimusta henkilökunta pystyisi kehittämään Hiuspysäkin palveluja. Kilpailun kiristyessä Hiuspysäkki voisi varmistaa asiakkaidensa tyytyväisyyden jatkamalla asiakastyytyväisyyden tutkimista muutaman vuoden päästä.
Tutkimuksen teoreettinen osuus käsittelee asiakastyytyväisyyttä ja palvelujen markkinointia. Kirjallisuuden lisäksi lähteinä käytettiin Internet-sivuja ja asiantuntijahaastatteluja. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää käyttäen.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että Hiuspysäkin asiakkaat olivat tyytyväisiä palveluihin, mutta silti he toivoivat, että ilta-aikoja olisi enemmän. Ne asiakkaat, jotka viipyvät pitempään, kertoivat, että kahvia olisi mukava saada. Hyödyntämällä tekemäämme asiakastyytyväisyystutkimusta henkilökunta pystyisi kehittämään Hiuspysäkin palveluja. Kilpailun kiristyessä Hiuspysäkki voisi varmistaa asiakkaidensa tyytyväisyyden jatkamalla asiakastyytyväisyyden tutkimista muutaman vuoden päästä.