Asiakastyytyväisyystutkimus Lounasravintola Haapis
Sopanen, Pia; Loponen, Juho (2010)
Sopanen, Pia
Loponen, Juho
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002232470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002232470
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee asiakkaiden tyytyväisyyttä Lounasravintola Haapiksen toimintaan sekä toimipaikan muutoksen vaikutuksia asiakkaiden tyytyväisyyteen. Opinnäytetyössä käsitellään yleisesti Lounasravintola Haapiksen toimintaa ja tutkimuskohteina on käytetty Haapiksen toimipaikkoja Puijonlaaksossa sekä Särkiniemessä.
Maaliskuussa 2009 toteutettiin Haapis Puijonlaaksoon asiakastyytyväisyystutkimus lomakekyselynä. Toimipaikan muutoksen myötä toinen kysely toteutettiin Haapis Särkiniemessä marraskuussa 2009. Pääpaino tutkimustulosten käsittelyssä on Särkiniemen tutkimuksen tuloksilla. Särkiniemen toimipisteessä jaettiin yhteensä 110 kyselylomaketta, joista takaisin tuli 65 kappaletta vastausprosentin ollessa 59,1 %. Tutkimusten tuloksia verrattiin toisiinsa, jotta nähtäisiin miten toimipaikan muutos on vaikuttanut asiakkaiden käyttäytymiseen. Samalla mitattiin asiakkaiden tyytyväisyyttä Haapiksen toiminnan osa-alueisiin.
Asiakastyytyväisyyskyselyn perusteella Lounasravintola Haapiksen asiakkaat ovat tyytyväisiä palveluun, ruoan laatuun sekä hintatasoon. Asiakaskunta koostuu tutkimuksen mukaan enimmäkseen työikäisistä miehistä. Toimipaikan muutos oli vaikuttanut Haapiksen toimintaan negatiivisesti. Asiakasmäärät olivat vähentyneet ja asiakkaat olivat tutkimuksen mukaan hieman tyytymättömämpiä yrityksen toimintaan Särkiniemessä, kuin Puijonlaakson aikana. Asiakkaat toivoivat parannusehdotuksina enemmän parkkitiloja, parempia opasteita ravintolan löytämisen helpottamiseksi sekä iloisempaa yleisilmettä Haapiksen sisätiloihin.
Vaikka tutkimuksen tulokset eivät ole suoraan yleistettävissä, opinnäytetyöstä tulee olemaan hyötyä toimeksiantajayritykselle. Tutkimustulokset ovat suuntaa antavia ja toimeksiantaja voi hyödyntää niitä tulevaisuudessa asiakkaiden tyytyväisyyden huomioimisessa ja laadun parantamisessa sekä ylipäänsä toiminnan kehittämisessä.
Opinnäytetyö käsittelee asiakkaiden tyytyväisyyttä Lounasravintola Haapiksen toimintaan sekä toimipaikan muutoksen vaikutuksia asiakkaiden tyytyväisyyteen. Opinnäytetyössä käsitellään yleisesti Lounasravintola Haapiksen toimintaa ja tutkimuskohteina on käytetty Haapiksen toimipaikkoja Puijonlaaksossa sekä Särkiniemessä.
Maaliskuussa 2009 toteutettiin Haapis Puijonlaaksoon asiakastyytyväisyystutkimus lomakekyselynä. Toimipaikan muutoksen myötä toinen kysely toteutettiin Haapis Särkiniemessä marraskuussa 2009. Pääpaino tutkimustulosten käsittelyssä on Särkiniemen tutkimuksen tuloksilla. Särkiniemen toimipisteessä jaettiin yhteensä 110 kyselylomaketta, joista takaisin tuli 65 kappaletta vastausprosentin ollessa 59,1 %. Tutkimusten tuloksia verrattiin toisiinsa, jotta nähtäisiin miten toimipaikan muutos on vaikuttanut asiakkaiden käyttäytymiseen. Samalla mitattiin asiakkaiden tyytyväisyyttä Haapiksen toiminnan osa-alueisiin.
Asiakastyytyväisyyskyselyn perusteella Lounasravintola Haapiksen asiakkaat ovat tyytyväisiä palveluun, ruoan laatuun sekä hintatasoon. Asiakaskunta koostuu tutkimuksen mukaan enimmäkseen työikäisistä miehistä. Toimipaikan muutos oli vaikuttanut Haapiksen toimintaan negatiivisesti. Asiakasmäärät olivat vähentyneet ja asiakkaat olivat tutkimuksen mukaan hieman tyytymättömämpiä yrityksen toimintaan Särkiniemessä, kuin Puijonlaakson aikana. Asiakkaat toivoivat parannusehdotuksina enemmän parkkitiloja, parempia opasteita ravintolan löytämisen helpottamiseksi sekä iloisempaa yleisilmettä Haapiksen sisätiloihin.
Vaikka tutkimuksen tulokset eivät ole suoraan yleistettävissä, opinnäytetyöstä tulee olemaan hyötyä toimeksiantajayritykselle. Tutkimustulokset ovat suuntaa antavia ja toimeksiantaja voi hyödyntää niitä tulevaisuudessa asiakkaiden tyytyväisyyden huomioimisessa ja laadun parantamisessa sekä ylipäänsä toiminnan kehittämisessä.