Selvitys kilpailijasta case Lumon
Hyvönen, Arvi (2022)
Hyvönen, Arvi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091320127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091320127
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on esitellä teoriaa yrityksen menestykseen vaikuttavista tekijöistä. Tavoitteena on myös tutkia näiden tietojen pohjalta lasitusalalla toimivaa yritystä nimeltä Lumon.
Tämä opinnäytetyö toimii hyvänä tietopakettina mille tahansa yritykselle, joka miettii, miten se voisi paremmin pärjätä kilpailussa markkinoiden muitten yritysten kanssa. Tämän opinnäytetyön lähteistä löytyy monia markkinoinnin ammattikirjallisuuden teoksia, ja siksi tämä työ voi toimia hyvänä lähteenä niitä etsivälle.
Tutkimusongelmana tässä opinnäytetyössä olivat ”Mitkä tekijät vaikuttavat yrityksen menestykseen?” ja ”Mikä tekee Lumonista niin hyvin menestyvän yrityksen?”. Näitä tutkimuskysymyksiä pohditaan työssäni käyttäen Single case study-tutkimusmenetelmää erilaisilla tiedonhaun keinoilla.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että yrityksen menestykseen vaikuttavia tekijöitä ovat sen kilpailuetu, yrityksen henkilöstön ammatillinen pätevyys, yrityksen kyky hallita sen taloutta sekä näistäkin tekijöistä muodostuva yrityksen brändi ja brändin asiakkaille luoma arvo. Lumonista taas niin menestyvän yrityksen on tehnyt sen markkinoiden pisin asiantuntemus, sen synnyttämä luottamus ja näistä ajan kanssa muodostunut brändi ja sen asiakkaille luoma arvo.
Tämä opinnäytetyö toimii hyvänä tietopakettina mille tahansa yritykselle, joka miettii, miten se voisi paremmin pärjätä kilpailussa markkinoiden muitten yritysten kanssa. Tämän opinnäytetyön lähteistä löytyy monia markkinoinnin ammattikirjallisuuden teoksia, ja siksi tämä työ voi toimia hyvänä lähteenä niitä etsivälle.
Tutkimusongelmana tässä opinnäytetyössä olivat ”Mitkä tekijät vaikuttavat yrityksen menestykseen?” ja ”Mikä tekee Lumonista niin hyvin menestyvän yrityksen?”. Näitä tutkimuskysymyksiä pohditaan työssäni käyttäen Single case study-tutkimusmenetelmää erilaisilla tiedonhaun keinoilla.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että yrityksen menestykseen vaikuttavia tekijöitä ovat sen kilpailuetu, yrityksen henkilöstön ammatillinen pätevyys, yrityksen kyky hallita sen taloutta sekä näistäkin tekijöistä muodostuva yrityksen brändi ja brändin asiakkaille luoma arvo. Lumonista taas niin menestyvän yrityksen on tehnyt sen markkinoiden pisin asiantuntemus, sen synnyttämä luottamus ja näistä ajan kanssa muodostunut brändi ja sen asiakkaille luoma arvo.