Constanze Mozart Kajaanin Kaupunginteatterissa : Pukusuunnittelijan prosessi rokokoonäytelmän henkilöhahmon rakentamisessa
Räsänen, Teija (2014)
Räsänen, Teija
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011067
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli teatteripuvustuksen suunnittelu Kajaanin Kaupunginteatterin Amadeus-näytelmän yhdelle pääroolille, Wolfgang Amadeus Mozartin vaimolle Constanzelle. Amadeuksen ensi-ilta on 20.09.2014 teatteritalon näyttämöllä. Tekijän suunnittelema rokokootyylinen puvustus sisälsi seitsemän asukokonaisuutta, joista valmistettiin yksi kokonaisuus teknisine ohjeistuksineen. Opinnäytetyö toteutettiin tekijän pukusuunnittelu- ja ompelutaitoja hyödyntäen, sekä Pirkko Anttilan kriittis-realistisen evaluaation prosessimallia mukaillen. Suunnitteluprosessin tukena käytettiin J. Michael Gilletten teatterituotantoon tarkoitettua suunnittelu- ja ongelmanratkaisumallia. Lisäksi pukusuunnittelussa hyödynnettiin tekijän aikaisemmin suunnittelemia Amadeus-näytelmään sopivia printtikuvioita.
Tekijä perehtyi Amadeus-näytelmän käsikirjoitukseen ja 1700-luvun loppupuolen naisten pukeutumisen historiaan. Aineistoa hankittiin havainnoimalla yhtä teatteriesitystä ja kahta elokuvaa, jotka sijoittuvat rokokooaikaan. Havainnointiaineistoa täydensi näytelmän ohjaajan, skenografin ja opinnäytetyön tekijän pitämät kolme eri palaveria, joissa keskusteltiin näytelmän ideoista sekä pukuluonnoksista. Palaverit dokumentoitiin videoimalla. Pukuluonnoksista valittu ja tekijän valmistama asukokonaisuus kuvattiin puettuna Constanzen näyttelijälle. Tekijä sai työstään asiantuntijapalautetta ohjaajalta, skenografilta ja teatterin puvustossa työskenteleviltä ammattilaisilta palautelomakkeen avulla.
Tekijä perehtyi Amadeus-näytelmän käsikirjoitukseen ja 1700-luvun loppupuolen naisten pukeutumisen historiaan. Aineistoa hankittiin havainnoimalla yhtä teatteriesitystä ja kahta elokuvaa, jotka sijoittuvat rokokooaikaan. Havainnointiaineistoa täydensi näytelmän ohjaajan, skenografin ja opinnäytetyön tekijän pitämät kolme eri palaveria, joissa keskusteltiin näytelmän ideoista sekä pukuluonnoksista. Palaverit dokumentoitiin videoimalla. Pukuluonnoksista valittu ja tekijän valmistama asukokonaisuus kuvattiin puettuna Constanzen näyttelijälle. Tekijä sai työstään asiantuntijapalautetta ohjaajalta, skenografilta ja teatterin puvustossa työskenteleviltä ammattilaisilta palautelomakkeen avulla.