Palkitsemisen kehittäminen : Vantaan Energia Oy
Kokko, Katariina (2022)
Kokko, Katariina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091320125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091320125
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajayrityksen palkitsemisen nykytila. Opinnäytetyössä haluttiin selvittää, miten henkilöstö kokee palkitsemisen sekä kokeeko henkilöstö, että palkitseminen tukee työtyytyväisyyttä. Osana kartoitusta haluttiin myös saada selville, miten palkitsemista voitaisiin kehittää. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Vantaan Energia Oy:lle ja sen kohderyhmä oli yrityksen koko henkilöstö.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kahdesta pääteemasta: kokonaispalkitseminen ja työtyytyväisyys. Tietoperustassa käsiteltiin muun muassa kokonaispalkitsemisen osa-alueet, onnistumista palkitsemisessa, palkitsemisen kehittämistä sekä esihenkilön roolia palkitsijana. Tietoperustassa käsiteltiin myös työtyytyväisyyden määritelmää, siihen vaikuttavia tekijöitä, sen merkitystä ja mittaamista. Tietoperustan viimeisessä kappaleessa pohdittiin, miten nämä kaksi pääteemaa ovat yhteydessä toisiinsa.
Opinnäytetyö on tutkimustyyppinen ja se toteutettiin kvantitatiivisena ja kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin sähköistä kyselylomaketta ja henkilöhaastatteluja. Kyselylomakkeessa oli suljettuja ja avoimia kysymyksiä. Kysely lähetettiin koko henkilöstölle sähköpostitse sekä lisäksi siitä tiedotettiin yrityksen sisäisessä viestintäkanavassa. Kyselyyn vastasi yhteensä 96 henkilöä. Henkilöhaastattelut toteutettiin kolmen esihenkilöasemassa toimivan henkilön kanssa.
Kartoituksen tuloksista ilmeni, että yrityksen palkitsemiseen oltiin pääosin tyytyväisiä. Muutamilla osa-alueilla löytyi vielä kehittämisen varaa. Kartoituksen tuloksista yritys sai arvokasta tietoa henkilöstön kokemuksista ja näkemyksistä palkitsemista kohtaan. Kartoituksen pohjalta kehitysehdotuksiksi nousivat kokonaispalkitsemisen määrittely ja selkeyttäminen henkilöstölle, palkitsemiskeinojen kriittinen tarkastelu vuosittain, onnistumispalkkion ohjeiden päivittäminen ja perusteiden laatiminen palkkioiden jakamiseen, onnistumisista viestimisen lisääminen sekä muiden vaihtoehtojen kartoittaminen rahallisen onnistumispalkkion rinnalle.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kahdesta pääteemasta: kokonaispalkitseminen ja työtyytyväisyys. Tietoperustassa käsiteltiin muun muassa kokonaispalkitsemisen osa-alueet, onnistumista palkitsemisessa, palkitsemisen kehittämistä sekä esihenkilön roolia palkitsijana. Tietoperustassa käsiteltiin myös työtyytyväisyyden määritelmää, siihen vaikuttavia tekijöitä, sen merkitystä ja mittaamista. Tietoperustan viimeisessä kappaleessa pohdittiin, miten nämä kaksi pääteemaa ovat yhteydessä toisiinsa.
Opinnäytetyö on tutkimustyyppinen ja se toteutettiin kvantitatiivisena ja kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin sähköistä kyselylomaketta ja henkilöhaastatteluja. Kyselylomakkeessa oli suljettuja ja avoimia kysymyksiä. Kysely lähetettiin koko henkilöstölle sähköpostitse sekä lisäksi siitä tiedotettiin yrityksen sisäisessä viestintäkanavassa. Kyselyyn vastasi yhteensä 96 henkilöä. Henkilöhaastattelut toteutettiin kolmen esihenkilöasemassa toimivan henkilön kanssa.
Kartoituksen tuloksista ilmeni, että yrityksen palkitsemiseen oltiin pääosin tyytyväisiä. Muutamilla osa-alueilla löytyi vielä kehittämisen varaa. Kartoituksen tuloksista yritys sai arvokasta tietoa henkilöstön kokemuksista ja näkemyksistä palkitsemista kohtaan. Kartoituksen pohjalta kehitysehdotuksiksi nousivat kokonaispalkitsemisen määrittely ja selkeyttäminen henkilöstölle, palkitsemiskeinojen kriittinen tarkastelu vuosittain, onnistumispalkkion ohjeiden päivittäminen ja perusteiden laatiminen palkkioiden jakamiseen, onnistumisista viestimisen lisääminen sekä muiden vaihtoehtojen kartoittaminen rahallisen onnistumispalkkion rinnalle.
