Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kehitysvammainen terveyspalveluiden asiakkaana – saattavan omaisen näkökulma

Korhonen, Paula (2014)

 
Avaa tiedosto
Korhonen_Paula.pdf (616.5Kt)
Lataukset: 


Korhonen, Paula
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060111222
Tiivistelmä
Kehitysvammaisilla terveydenhuollon palvelut ovat olleet pitkään sidoksissa laitosasumiseen, jonka purkamisen myötä yhä useampi kehitysvammainen asioi terveyspalveluissa kotikuntansa perusterveydenhuollossa. Terveydenhuollon ammattilaiset eivät ole kaikkialla Suomessa yhtä hyvin valmistautuneita vastaamaan kehitysvammaisen asiakkaan tarpeisiin. Yhdenvertaisuus terveyspalveluissa on Suomen terveyspolitiikan kehittämiskohteena. Tavoitteena on kehittää terveydenhuollon palveluita ja lisätä erityisosaamista valtakunnallisesti niin, että kehitysvammaisten henkilöiden mahdollisuus saada ja käyttää perusterveydenhuollon palveluja toteutuu yhdenmukaisesti.

Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Savon Vammaisasuntosäätiö ja säätiön meneillään oleva TEPA-projekti. Projektilla lisätään kehitysvammaisen henkilön kuulluksi ja ymmärretyksi tulemisen tunnetta ja yhdenvertaisuutta perusterveydenhuollon palveluiden käyttäjänä. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina oli Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä, joka tuottaa terveyspalveluja neljän jäsenkuntansa asukkaille.

Opinnäytetyössä kerättiin laadullisen tutkimuksen keinoin ajankohtaista kokemusperäistä tietoa terveydenhuollon lähipalveluista. Kohderyhmänä olivat synnyinkodeissaan asuvien kehitysvammaisten vanhemmat, jotka toimivat lastensa saattajina terveyspalveluissa. Teemahaastattelun pohjana käytettiin Health Equalities Framework (HEF) - terveyden yhdenvertaisuuden viitekehyksen palvelun laadun osoittimia.

Osallistujat kokivat, että heidän läheisiään hoidettiin yhtä hyvin kuin muitakin asiakkaita, ja he olivat tyytyväisiä kehitysvammaisen läheisensä palveluun. Terveydenhuollon ammattihenkilöt olivat olleet empaattisia ja asiallisia, ja he osasivat toimia kehitysvammaisen asiakkaan kanssa. Asiakaslähtöisyys ei ollut toteutunut kaikissa kohtaamisissa. Joissakin tilanteissa terveydenhuollon ammattihenkilö oli käyttäytynyt epäasiallisesti eikä ollut huomioinut potilaan suostumusta.

Jatkotutkimuksena voisi selvittää, millaisia kokemuksia kehitysvammaisilla asiakkailla itsellään on terveyspalveluissa asioinnista ja miten HEF-viitekehyksen riskitekijät näkyvät muissa kehitysvammaisten käyttämissä terveyspalveluissa kuten asiantuntijapalveluissa ja erityistason erikoissairaanhoidon palveluissa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste