Omaa ääntä etsimässä : syntetisaattorin käyttö Orbit-yhtyeessä
Myrskog, Mikael (2014)
Myrskog, Mikael
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810675
Tiivistelmä
Musiikkikappaleessa on mielestäni oleellisinta sen sisäinen, esteettinen maailma ja se tunne, joka tästä välittyy. Tässä kokonaisuudessa yksi tärkeimmistä tekijöistä on mielestäni kappaleen eri instrumenttien luoma yhteinen saundimaailma. Opinnäytetyössäni tutkin ja kuvailen, miten käytän syntetisaattoreita saundien luomiseen fuusiojazzyhtyeessä Orbit.
Mielestäni on tärkeää olla tietoinen siitä musiikin perinteestä, minkä jatkumon osana itse on. Näin esittelen ja analysoin kappaleita, jotka ovat jollain tapaa vaikuttaneet tapaani tehdä ja valita saundeja yhtyeellemme. Käsittelen myös itse syntetisaattoreihin liittyvää perinnettä lyhyellä historiikillä, jossa kerron eri malleista ja niiden toimintaperiaatteista. Kerron työssäni myös omasta laitteistostani Orbit-yhtyeessä ja siitä, millä tavoin ne täyttävät yhtyeen saundilliset tarpeet. Tähän liittyen kuvaan myös laitteistooni liittyviä käytännön seikkoja kuten niiden asettelua itseeni ja toisiinsa nähden.
Työssäni osoitan, että saundien valitsemisprosessin takana voi olla suuri määrä ajatusta. Nämä ajatukset voivat olla yhtäaikaa sekä tietoisia, että tiedostamattomia. Ratkaisut saundien valinnassa voivat pohjautua käytännön sovituksellisiin haasteisiin. Taustalla on kuitenkin usein myös kappaleen tai/ja soittajan sisäinen esteettinen maailma, jota pyritään tietoisesti tai alitajuisesti tuomaan saundeilla ilmi. Opinnäytetyö myös osoittaa, että soitannollisen sanavaraston lisäksi on syntetisaattorin soittajalla tärkeää olla kattava näkemys syntetisaattoreiden perinteestä ja käyttömahdollisuuksista. Saundillisen sanavaraston karttumisen myötä soittaja pystyy ilmaisemaan itseään yhä paremmin.
Mielestäni on tärkeää olla tietoinen siitä musiikin perinteestä, minkä jatkumon osana itse on. Näin esittelen ja analysoin kappaleita, jotka ovat jollain tapaa vaikuttaneet tapaani tehdä ja valita saundeja yhtyeellemme. Käsittelen myös itse syntetisaattoreihin liittyvää perinnettä lyhyellä historiikillä, jossa kerron eri malleista ja niiden toimintaperiaatteista. Kerron työssäni myös omasta laitteistostani Orbit-yhtyeessä ja siitä, millä tavoin ne täyttävät yhtyeen saundilliset tarpeet. Tähän liittyen kuvaan myös laitteistooni liittyviä käytännön seikkoja kuten niiden asettelua itseeni ja toisiinsa nähden.
Työssäni osoitan, että saundien valitsemisprosessin takana voi olla suuri määrä ajatusta. Nämä ajatukset voivat olla yhtäaikaa sekä tietoisia, että tiedostamattomia. Ratkaisut saundien valinnassa voivat pohjautua käytännön sovituksellisiin haasteisiin. Taustalla on kuitenkin usein myös kappaleen tai/ja soittajan sisäinen esteettinen maailma, jota pyritään tietoisesti tai alitajuisesti tuomaan saundeilla ilmi. Opinnäytetyö myös osoittaa, että soitannollisen sanavaraston lisäksi on syntetisaattorin soittajalla tärkeää olla kattava näkemys syntetisaattoreiden perinteestä ja käyttömahdollisuuksista. Saundillisen sanavaraston karttumisen myötä soittaja pystyy ilmaisemaan itseään yhä paremmin.