Rajapinnan hyödyntäminen ohjelmistokehityksessä: Snappy Roads -pelin ja verkkosivun tekeminen
Törmänen, Heikki (2022)
Törmänen, Heikki
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091620239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091620239
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitystyön painopisteenä oli verkko-ohjelmointi. Työn aiheeksi valikoitui tekijän mielenkiinnon kohteet. Työn tavoitteeksi määriteltiin Full Stack -kehitys käyttämällä MEVN (MongoDB, Express.js, Vue.js, Node.js) -JavaScript-ohjelma-arkkitehtuuria. Lisäksi tehtiin Full Stack -kehityksen REST-rajapintaa hyödyntävä autopeli käyttämällä Unity-pelimoottoria.
Työn keskeisimpänä osana oli backend-kehityksenä tehty REST-rajapinta, jota frontend-kehityksenä tehty verkkosivu ja Unityllä tehty autopeli käyttivät. REST-rajapinta sisälsi palvelut käyttäjän tilastojen luomiseen, päivittämiseen, hakemiseen ja poistamiseen.
Työn tuloksena syntyi REST-rajapinta, verkkosivu ja autopeli. Verkkosivulla käyttäjä pystyi rekisteröimään itselleen käyttäjätilin, jonka tunnuksilla käyttäjä pystyi kirjautumaan käyttäjätililleen, katsomaan pelissä saavuttamiaan pelitilastoja ja poistamaan käyttäjätilinsä. Peliin käyttäjä pystyi sisäänkirjautumaan verkkosivulla rekisteröimillään tunnuksilla. Pelissä pelitilastot haettiin ja päivitettiin kirjautuneen käyttäjän käyttäjätilille.
Työ valmistui alussa tehdyn vaatimusmäärittelyn mukaisena. Työtä voisi kehittää lisää lisäämällä REST-rajapinnan käyttäjämalliin uusia pelissä seurattavia asioita. Näitä voisi esimerkiksi olla pelikentän vanhojen ennätysaikojen tallentaminen. Peliä voisi kehittää lisää tekemällä autoihin erilaisia auton käyttäytymiseen vaikuttavia ominaisuuksia. Pelikenttiin voisi lisätä kohtia, jotka vaikuttavat tietyllä tavalla käytössä olevan auton ominaisuuksiin joko parantamalla tai huonontamalla niitä. Lisäksi peliin voisi kehittää hyvityssekuntijärjestelmän, jossa tietyllä tavalla ajamalla voisi hyvittää saadut sakkosekunnit.
Työn keskeisimpänä osana oli backend-kehityksenä tehty REST-rajapinta, jota frontend-kehityksenä tehty verkkosivu ja Unityllä tehty autopeli käyttivät. REST-rajapinta sisälsi palvelut käyttäjän tilastojen luomiseen, päivittämiseen, hakemiseen ja poistamiseen.
Työn tuloksena syntyi REST-rajapinta, verkkosivu ja autopeli. Verkkosivulla käyttäjä pystyi rekisteröimään itselleen käyttäjätilin, jonka tunnuksilla käyttäjä pystyi kirjautumaan käyttäjätililleen, katsomaan pelissä saavuttamiaan pelitilastoja ja poistamaan käyttäjätilinsä. Peliin käyttäjä pystyi sisäänkirjautumaan verkkosivulla rekisteröimillään tunnuksilla. Pelissä pelitilastot haettiin ja päivitettiin kirjautuneen käyttäjän käyttäjätilille.
Työ valmistui alussa tehdyn vaatimusmäärittelyn mukaisena. Työtä voisi kehittää lisää lisäämällä REST-rajapinnan käyttäjämalliin uusia pelissä seurattavia asioita. Näitä voisi esimerkiksi olla pelikentän vanhojen ennätysaikojen tallentaminen. Peliä voisi kehittää lisää tekemällä autoihin erilaisia auton käyttäytymiseen vaikuttavia ominaisuuksia. Pelikenttiin voisi lisätä kohtia, jotka vaikuttavat tietyllä tavalla käytössä olevan auton ominaisuuksiin joko parantamalla tai huonontamalla niitä. Lisäksi peliin voisi kehittää hyvityssekuntijärjestelmän, jossa tietyllä tavalla ajamalla voisi hyvittää saadut sakkosekunnit.