Sosiaalisen median rooli poliittisessa viestinnässä, vaalikampanjoinnissa ja nuorten innostamisessa poliittiseen vaikuttamiseen : case: Kuntavaalit 2021
Santero, Anni (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091620254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091620254
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa sosiaalisen median roolia poliittisessa vaikuttamisessa ja keskittyä erityisesti tarkastelemaan vaalikampanjointia kuntavaaleissa 2021. Opinnäytetyön alkuperäisenä innoittajana ja viitekehyksenä toimi mediassa käyty keskustelu vaaleista pandemia-aikana ja mahdollisuus ”kaikkien aikojen somevaaleihin”. Somevaali-teeman ympärille rakensin kirjallisuuskatsauksen, jossa perehdytään sosiaalisen median rooliin poliittisessa viestinnässä ja keskustelukulttuurissa ja sosiaalisen median rooliin vaalikampanjoinnissa. Erillisenä päälukuna käsitellään myös nuorten äänestäjien kiinnostusta politiikkaan ja kuntavaaleihin, pohtien syitä etenkin heikkoon intoon ja kiinnittymiseen perinteisiin poliittisen vaikuttamisen keinoihin sekä sosiaalisen median mahdollisia vaikutuksia tämän kehityksen muuttamisessa.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu Metropolian 18–29-vuotialle opiskelijoille suunnatusta kyselytutkimuksesta. Kyselytutkimuksen avulla tutkin, löytyykö opiskelijoiden näkemyksistä yhtäläisyyksiä aikaisemmin julkaistuihin tutkimuksiin, joista merkittävimpänä innoittajana toimi Taloustutkimuksen talvella 2021 toteuttama kyselytutkimus. Kyselytutkimukseni tulokset myötäilevät aikaisempia, sekä ennen että jälkeen kesän 2021 kuntavaalien tehtyjä tutkimuksia, joissa kartoitettiin sosiaalisen median ja vaalikoneiden roolia erityisesti nuorten äänestäjien äänestyspäätökseen. Yhteenvetona voidaan todeta, että sosiaalinen media ja vaalikoneet eivät suoraan lisää nuorten äänestäjien äänestysaktiivisuutta, mutta välillisesti niillä on merkittävä rooli tiedonsaannissa ja sitä kautta poliittiseen vaikuttamiseen kannustamisessa ja kiinnittymisessä.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu Metropolian 18–29-vuotialle opiskelijoille suunnatusta kyselytutkimuksesta. Kyselytutkimuksen avulla tutkin, löytyykö opiskelijoiden näkemyksistä yhtäläisyyksiä aikaisemmin julkaistuihin tutkimuksiin, joista merkittävimpänä innoittajana toimi Taloustutkimuksen talvella 2021 toteuttama kyselytutkimus. Kyselytutkimukseni tulokset myötäilevät aikaisempia, sekä ennen että jälkeen kesän 2021 kuntavaalien tehtyjä tutkimuksia, joissa kartoitettiin sosiaalisen median ja vaalikoneiden roolia erityisesti nuorten äänestäjien äänestyspäätökseen. Yhteenvetona voidaan todeta, että sosiaalinen media ja vaalikoneet eivät suoraan lisää nuorten äänestäjien äänestysaktiivisuutta, mutta välillisesti niillä on merkittävä rooli tiedonsaannissa ja sitä kautta poliittiseen vaikuttamiseen kannustamisessa ja kiinnittymisessä.