Mobiilisovelluksen käyttäjäkeskeinen kehittäminen : case PNTmobile
Koskelainen, Sonja (2022)
Koskelainen, Sonja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091620232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091620232
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin olemassa olevan mobiilisovelluksen käytettävyyttä hyödyntämällä käyttäjäkeskeistä suunnittelua. Kehittämistyön tavoitteena oli selvittää käyttäjätietoa keräämällä ja analysoimalla sovelluksen käytettävyyden nykyinen tila, eli millaisia kipupisteitä ja vahvuuksia sovelluksessa on, sekä tunnistaa käyttäjien tarpeita ja toiveita sovellukselle. Työn tarkoituksena oli luoda ehdotus sovellukseen tehtävistä tarpeellisista muutoksista analysoimalla kerättyä aineistoa.
Kehittämistyötä tehtiin toteuttamalla kyselytutkimus, jonka vastaajajoukoksi valittiin monipuolinen otanta sekä sovelluksen nykyisiä että uusia käyttäjiä. Lisäksi suoritettiin käytettävyystestaus uusilla käyttäjillä. Kyselytutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Käytettävyystestaus suoritettiin havainnoimalla käyttäjiä, joille annettiin todenmukaisia tehtäviä suoritettavaksi sovelluksella.
Työn avulla saatiin selville, että kyselytutkimuksen ja käytettävyystestauksen avulla on mahdollista kerätä käyttäjiltä tietoa, jonka pohjalta voidaan tehdä parannusehdotuksia sovelluksen käyttöliittymän käytettävyyteen. Molempien tutkimusmenetelmien tuloksina saatiin kerättyä toisiaan tukevaa tietoa, jota analysoimalla pystyttiin tunnistamaan muutostarpeita sovelluksessa ja kehittämään useimpiin muutostarpeisiin ratkaisuehdotuksia. Kaikkiin tunnistettuihin muutostarpeisiin ei kuitenkaan pystytty muodostamaan suoraa ehdotusta aineiston pohjalta.
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun teoriaan tutustuessa selvisi, että sovelluksen kehittämistyön tulee olla jatkuvaa koko sovelluksen elinkaaren ajan ja että käyttäjiä tulee osallistaa aktiivisesti koko suunnittelu- ja kehittämisprosessin ajan.
Työ auttaa One4all Finland Oy:tä ymmärtämään, mitä asioita sovelluksessa tulisi muuttaa käyttäjänäkökulmasta, jotta sovelluksen käytettävyys paranee. Kehittämistyön tuloksena syntyneiden muutosehdotusten avulla yritys voi jatkokehittää sovellusta vastaamaan paremmin käyttäjien toiveita ja tarpeita ja sitä kautta parantaa käyttäjien käyttäjäkokemusta.
Kehittämistyötä tehtiin toteuttamalla kyselytutkimus, jonka vastaajajoukoksi valittiin monipuolinen otanta sekä sovelluksen nykyisiä että uusia käyttäjiä. Lisäksi suoritettiin käytettävyystestaus uusilla käyttäjillä. Kyselytutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Käytettävyystestaus suoritettiin havainnoimalla käyttäjiä, joille annettiin todenmukaisia tehtäviä suoritettavaksi sovelluksella.
Työn avulla saatiin selville, että kyselytutkimuksen ja käytettävyystestauksen avulla on mahdollista kerätä käyttäjiltä tietoa, jonka pohjalta voidaan tehdä parannusehdotuksia sovelluksen käyttöliittymän käytettävyyteen. Molempien tutkimusmenetelmien tuloksina saatiin kerättyä toisiaan tukevaa tietoa, jota analysoimalla pystyttiin tunnistamaan muutostarpeita sovelluksessa ja kehittämään useimpiin muutostarpeisiin ratkaisuehdotuksia. Kaikkiin tunnistettuihin muutostarpeisiin ei kuitenkaan pystytty muodostamaan suoraa ehdotusta aineiston pohjalta.
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun teoriaan tutustuessa selvisi, että sovelluksen kehittämistyön tulee olla jatkuvaa koko sovelluksen elinkaaren ajan ja että käyttäjiä tulee osallistaa aktiivisesti koko suunnittelu- ja kehittämisprosessin ajan.
Työ auttaa One4all Finland Oy:tä ymmärtämään, mitä asioita sovelluksessa tulisi muuttaa käyttäjänäkökulmasta, jotta sovelluksen käytettävyys paranee. Kehittämistyön tuloksena syntyneiden muutosehdotusten avulla yritys voi jatkokehittää sovellusta vastaamaan paremmin käyttäjien toiveita ja tarpeita ja sitä kautta parantaa käyttäjien käyttäjäkokemusta.