Viherympäristön vaikutus kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten kehitykseen ja hyvinvointiin
Sipilä, Maija (2014)
Sipilä, Maija
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211383
Tiivistelmä
Työn tilaaja on Sipilän Varakoti Oy. Se on Orimattilassa sijaitseva, vuo-desta 1998 asti toiminut lastensuojelulaitos. Kiinnostukseni omaan alaan sekä psykologiaan sai minut vastaanottamaan ehdotuksen, jossa voitaisiin yhdistää sijoitetut lapset ja viherala. Opinnäytetyöni suunnittelu aloitettiin vuoden 2012 alussa.
Tilaaja ja minä halusimme opinnäytetyön avulla selvittää minkälaisia vai-kutuksia viherympäristöllä ja siellä työskentelyllä on lapsen hyvinvointiin, sosiaalisiin taitoihin ja emotionaaliseen kehitykseen. Suunnittelimme pro-jektin, jossa oppilaat pääsivät itse suunnittelemaan ja toteuttamaan pienen puutarhanurkkauksen. Toteutus yhdistettiin osaksi koulunkäyntiä. Tilaaja tahtoi selvityksen olemassa olevasta viheralan tiedosta lastensuojelussa ja kouluissa. Aineistoa lukiessa löysin paljon tietoa luonnon ja puutarhan vaikutuksista ihmisen hyvinvointiin. Green Care –aate, ja sen myötä eko-psykologia ja puutarhaterapia osoittautuivat yhdeksi tärkeimmiksi asioiksi opinnäytetyössäni. Selvennän myös tilaajani asiakkaiden, sijoitettujen las-ten problematiikkaa. Tutkimusmenetelminäni ovat kaksi kyselyä, mutta itse projekti on osallistavaa tutkimusta. Opettajille ja avustajille annettiin tarkasteluluettelo, joihin he projektin aikana kiinnittäisivät huomiota nuor-ten toiminnassa. Tulosten tulkinnat ja johtopäätökset on analysoitu yhdessä ekspressiivisen taideterapeutti ja erityisluokanopettaja Anne Sipilän kanssa.
Sosiaalinen kanssakäyminen parani projektin aikana. Suurin osa nuorista koki oppineensa paljon viherrakentamisesta ja työn tekemisestä. Nuorten pitkäjänteisyys parani ja he oppivat etenemään suunnitelmallisesti. Aikuis-ten motivaatio ja esimerkki ohjauksessa todettiin tärkeäksi. Tarkkaan suunnitellut tunnit ja työtehtävät, sekä vaihteleva ja toiminnallinen teke-minen oli olennaista.
Tilaaja ja minä halusimme opinnäytetyön avulla selvittää minkälaisia vai-kutuksia viherympäristöllä ja siellä työskentelyllä on lapsen hyvinvointiin, sosiaalisiin taitoihin ja emotionaaliseen kehitykseen. Suunnittelimme pro-jektin, jossa oppilaat pääsivät itse suunnittelemaan ja toteuttamaan pienen puutarhanurkkauksen. Toteutus yhdistettiin osaksi koulunkäyntiä. Tilaaja tahtoi selvityksen olemassa olevasta viheralan tiedosta lastensuojelussa ja kouluissa. Aineistoa lukiessa löysin paljon tietoa luonnon ja puutarhan vaikutuksista ihmisen hyvinvointiin. Green Care –aate, ja sen myötä eko-psykologia ja puutarhaterapia osoittautuivat yhdeksi tärkeimmiksi asioiksi opinnäytetyössäni. Selvennän myös tilaajani asiakkaiden, sijoitettujen las-ten problematiikkaa. Tutkimusmenetelminäni ovat kaksi kyselyä, mutta itse projekti on osallistavaa tutkimusta. Opettajille ja avustajille annettiin tarkasteluluettelo, joihin he projektin aikana kiinnittäisivät huomiota nuor-ten toiminnassa. Tulosten tulkinnat ja johtopäätökset on analysoitu yhdessä ekspressiivisen taideterapeutti ja erityisluokanopettaja Anne Sipilän kanssa.
Sosiaalinen kanssakäyminen parani projektin aikana. Suurin osa nuorista koki oppineensa paljon viherrakentamisesta ja työn tekemisestä. Nuorten pitkäjänteisyys parani ja he oppivat etenemään suunnitelmallisesti. Aikuis-ten motivaatio ja esimerkki ohjauksessa todettiin tärkeäksi. Tarkkaan suunnitellut tunnit ja työtehtävät, sekä vaihteleva ja toiminnallinen teke-minen oli olennaista.