Ikäjohtaminen: lähiesimiehen kokemana
Mertala, Tarja (2022)
Mertala, Tarja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092020307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092020307
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli käsitellä ikäjohtamista esimiehen näkökulmasta katsottuna. Opinnäytetyöni tutkimuskysymyksiksi muodostuivat kaksi kysymystä: miten eri-ikäisten johtaminen koetaan esimiestyössä ja johtaako esimies nuoria työntekijöitä eri tavalla kuin vanhempia työntekijöitä.
Opinnäytetyöni teoreettinen osuus koostuu ikäjohtamisesta, sen kehittämisestä ja erilaisista keinoista, millä sitä mahdollisesti voisi kehittää. Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin avointa haastattelua. Haastattelujen jälkeen jaoin keskusteluista asioita teemoittain ja käytin tulosten analysoinnissa aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tuloksissa selvisi, että esimiehet kokevat eri-ikäisten johtamisen positiivisena asiana eikä eri-ikäisyys tuo johtamiseen mitään erityisiä haasteita. Eri-ikäiset toimivat yhteistyössä ja jakavat kokemuksiaan työyhteisössä. Haastatteluissa ei myöskään tullut esille sitä, että esimies johtaisi nuorempia työntekijöitä eri tavalla kuin vanhempia työntekijöitä vaan kaikkia kohdellaan tasapuolisesti.
Ikäjohtamisen kehittämiskeinoina haastatteluissa korostui keskustelut ja työyhteisön avoimuus, palautteen antaminen sekä mahdollisuus päästä koulutuksiin. Avoin keskusteluyhteys esimiehen ja työntekijän välillä lisää luottamusta. Eri-ikäisten yhteistyö lisääntyy myös tekemällä koko työyhteisön kanssa jotain työajan ulkopuolella ja siihen pitää esimiehen antaa mahdollisuus.
Tämän opinnäytetyöni tehtyäni voin ajatella, että kun esimies itse ymmärtää ja hyväksyy ihmiset sellaisina kuin ovat ja sen ikäisinä kuin ovat, niin se lisää työntekijöiden sitoutumista työhön ja he jaksavat tehdä työtä. Kun esimies näkee eri-ikäiset työntekijät työyhteisön voimavarana, hän kokee, että eri-ikäisten johtaminen on rikkaus eikä haaste.
Opinnäytetyöni teoreettinen osuus koostuu ikäjohtamisesta, sen kehittämisestä ja erilaisista keinoista, millä sitä mahdollisesti voisi kehittää. Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin avointa haastattelua. Haastattelujen jälkeen jaoin keskusteluista asioita teemoittain ja käytin tulosten analysoinnissa aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tuloksissa selvisi, että esimiehet kokevat eri-ikäisten johtamisen positiivisena asiana eikä eri-ikäisyys tuo johtamiseen mitään erityisiä haasteita. Eri-ikäiset toimivat yhteistyössä ja jakavat kokemuksiaan työyhteisössä. Haastatteluissa ei myöskään tullut esille sitä, että esimies johtaisi nuorempia työntekijöitä eri tavalla kuin vanhempia työntekijöitä vaan kaikkia kohdellaan tasapuolisesti.
Ikäjohtamisen kehittämiskeinoina haastatteluissa korostui keskustelut ja työyhteisön avoimuus, palautteen antaminen sekä mahdollisuus päästä koulutuksiin. Avoin keskusteluyhteys esimiehen ja työntekijän välillä lisää luottamusta. Eri-ikäisten yhteistyö lisääntyy myös tekemällä koko työyhteisön kanssa jotain työajan ulkopuolella ja siihen pitää esimiehen antaa mahdollisuus.
Tämän opinnäytetyöni tehtyäni voin ajatella, että kun esimies itse ymmärtää ja hyväksyy ihmiset sellaisina kuin ovat ja sen ikäisinä kuin ovat, niin se lisää työntekijöiden sitoutumista työhön ja he jaksavat tehdä työtä. Kun esimies näkee eri-ikäiset työntekijät työyhteisön voimavarana, hän kokee, että eri-ikäisten johtaminen on rikkaus eikä haaste.