Asiakastyytyväisyys Tornion Sairaskotisäätiö Saarenvireen tehostetussa asumispalvelussa
Flygare, Minna (2022)
Flygare, Minna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092220369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092220369
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa Saarenvireen tehostetun palveluasumisen asiakastyytyväisyyden parantamiseksi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia asiakastyytyväisyyden selvittämisen työkaluksi yksikön asukkaille ja heidän omaisilleen suunnatut erilliset kyselylomakkeet ja hyödyntää niitä asiakastyytyväisyyden selvittämisessä.
Tutkimus toteutettiin määrällistä eli kvantitatiivista menetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin haastattelemalla 14 muistisairasta tai muuten alentuneen toimintakyvyn omaavaa asukasta strukturoitua kyselylomaketta työkaluna hyödyntäen ja 10 omaiselta palautettavien kyselylomakkeiden avulla kevään 2022 aikana. Aineisto analysoitiin tilastollisia menetelmiä käyttäen.
Tulosten perusteella asukkaat olivat tyytyväisiä hoitohenkilökunnan osaamiseen ja ammattitaitoon sekä käyttäytymiseen. Asukkaat olivat lisäksi tyytyväisiä omatoimisuuden tukemiseen, turvallisuuteen, ruokailuun ja liikunta- sekä viriketoimintaan. Tyytymättömyyttä sen sijaan aiheutti vähäinen mahdollisuus ulkoilla. Omaiset olivat myös tyytyväisiä hoitohenkilökunnan osaamiseen ja ammattitaitoon, käyttäytymiseen ja hoitohenkilökunnan tapaan kohdata asukas sekä hoitoon. Lisäksi omaiset olivat tyytyväisiä riittävään viriketoimintaan, liikuntatoimintaan, ruokailuun ja turvallisuuteen. Omaiset toivat asukkaiden tavoin esille myös olevansa tyytymättömiä riittäviin ulkoilumahdollisuuksiin sekä ilmaisivat huolensa hoitoon käytettävän ajan riittävyydestä.
Tämän opinnäytetyön tutkimustulosten avulla Saarenvire sai tietoa palveluiden laadun kehittämiseksi, asiakaslähtöisyyden ja asiakastyytyväisyyden parantamiseksi sekä jatkossa hyödynnettävät asiakastyytyväisyyskyselylomakkeet.
Tutkimus toteutettiin määrällistä eli kvantitatiivista menetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin haastattelemalla 14 muistisairasta tai muuten alentuneen toimintakyvyn omaavaa asukasta strukturoitua kyselylomaketta työkaluna hyödyntäen ja 10 omaiselta palautettavien kyselylomakkeiden avulla kevään 2022 aikana. Aineisto analysoitiin tilastollisia menetelmiä käyttäen.
Tulosten perusteella asukkaat olivat tyytyväisiä hoitohenkilökunnan osaamiseen ja ammattitaitoon sekä käyttäytymiseen. Asukkaat olivat lisäksi tyytyväisiä omatoimisuuden tukemiseen, turvallisuuteen, ruokailuun ja liikunta- sekä viriketoimintaan. Tyytymättömyyttä sen sijaan aiheutti vähäinen mahdollisuus ulkoilla. Omaiset olivat myös tyytyväisiä hoitohenkilökunnan osaamiseen ja ammattitaitoon, käyttäytymiseen ja hoitohenkilökunnan tapaan kohdata asukas sekä hoitoon. Lisäksi omaiset olivat tyytyväisiä riittävään viriketoimintaan, liikuntatoimintaan, ruokailuun ja turvallisuuteen. Omaiset toivat asukkaiden tavoin esille myös olevansa tyytymättömiä riittäviin ulkoilumahdollisuuksiin sekä ilmaisivat huolensa hoitoon käytettävän ajan riittävyydestä.
Tämän opinnäytetyön tutkimustulosten avulla Saarenvire sai tietoa palveluiden laadun kehittämiseksi, asiakaslähtöisyyden ja asiakastyytyväisyyden parantamiseksi sekä jatkossa hyödynnettävät asiakastyytyväisyyskyselylomakkeet.