”Vois väittää, että tiimihenki siinä oli kaiken A ja O” : tradenomiopiskelijoiden oppiminen nuorten työelämävalmennushankkeessa
Hurskainen, Katri (2022)
Hurskainen, Katri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092220384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092220384
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana oli POTKE-Peruskoulunsa päättävien opiskelijoiden työelämävalmiuksien kehittäminen-hanke. Työn tietoperusta rakentui oppimisen teorialle erityisesti ryhmässä oppimisen kannalta. Oppiminen on teoriakirjallisuuden mukaan olennaisesti vuorovaikutteista. Vertaisoppiminen ja yhteistoiminnallinen oppiminen kuvaavat käsitteinä ryhmässä oppimista.
Tutkimuksessani oli laadullinen lähestymistapa, jossa aineisto kerättiin ryhmähaastattelun avulla. Tavoitteena työssä oli selvittää:
Mitä korkeakouluopiskelija oppii vertaisryhmän kanssa työskennellessään?
Mitkä tekijät edistävät vertaisryhmässä oppimista?
Kokevatko opiskelijat käytännön työelämään liittyvän hankkeen hyödylliseksi?
Miten he perustelevat kantaansa?
Opiskelijat oppivat valmennushankkeen parissa yhdessä työskennellessään muun muassa hyviä vuorovaikutustaitoja, yhteistyötaitoja, viestintätaitoja, esiintymistä, projektityöskentelyä, sekä uusien tilanteiden kohtaamista. Asiasisällöllisesti he oppivat, mitä valmentavalla otteella teoriassa ja käytännössä tarkoitetaan. Oppimista edisti ennen kaikkea toimiva tiimityö. Hyvällä ilmapiirillä oli suuri vaikutus oppimiseen. Hanke nähtiin hyödyllisenä, koska se oli käytännönläheisesti yhteydessä työelämään muita opintoihin kuuluvia opintojaksoja paremmin.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että hanke oli opiskelijoiden oppimiselle eduksi ja sen jatkaminen on hyvin kannattavaa. Tulevaisuuden työelämässä tiimityöskentelytaitoja tarvitaan yhä enemmän ja opiskelijat itsekin tietävät sen. Sen vuoksi opiskelijoiden täytyy saada opintojensa aikana kokemusta aidosta tiimityöstä, jossa erilaiset persoonat ja monipuolinen osaaminen saadaan koko tiimin käyttöön. Myönteisten tiimityökokemusten muistijäljet siirtyvät opiskelijoiden mukana työyhteisöihin.
Kehitysehdotuksena esimiestyötä ja henkilöstöhallintoa opiskelevien opintoihin olisi hyvä lisätä käytännönläheistä ryhmätyöskentelyä aidossa työelämäyhteydessä.
Tutkimuksessani oli laadullinen lähestymistapa, jossa aineisto kerättiin ryhmähaastattelun avulla. Tavoitteena työssä oli selvittää:
Mitä korkeakouluopiskelija oppii vertaisryhmän kanssa työskennellessään?
Mitkä tekijät edistävät vertaisryhmässä oppimista?
Kokevatko opiskelijat käytännön työelämään liittyvän hankkeen hyödylliseksi?
Miten he perustelevat kantaansa?
Opiskelijat oppivat valmennushankkeen parissa yhdessä työskennellessään muun muassa hyviä vuorovaikutustaitoja, yhteistyötaitoja, viestintätaitoja, esiintymistä, projektityöskentelyä, sekä uusien tilanteiden kohtaamista. Asiasisällöllisesti he oppivat, mitä valmentavalla otteella teoriassa ja käytännössä tarkoitetaan. Oppimista edisti ennen kaikkea toimiva tiimityö. Hyvällä ilmapiirillä oli suuri vaikutus oppimiseen. Hanke nähtiin hyödyllisenä, koska se oli käytännönläheisesti yhteydessä työelämään muita opintoihin kuuluvia opintojaksoja paremmin.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että hanke oli opiskelijoiden oppimiselle eduksi ja sen jatkaminen on hyvin kannattavaa. Tulevaisuuden työelämässä tiimityöskentelytaitoja tarvitaan yhä enemmän ja opiskelijat itsekin tietävät sen. Sen vuoksi opiskelijoiden täytyy saada opintojensa aikana kokemusta aidosta tiimityöstä, jossa erilaiset persoonat ja monipuolinen osaaminen saadaan koko tiimin käyttöön. Myönteisten tiimityökokemusten muistijäljet siirtyvät opiskelijoiden mukana työyhteisöihin.
Kehitysehdotuksena esimiestyötä ja henkilöstöhallintoa opiskelevien opintoihin olisi hyvä lisätä käytännönläheistä ryhmätyöskentelyä aidossa työelämäyhteydessä.