Rajapinnalta kohti yhdyspintaa; Nuorisopsykiatrian osaston ja lastensuojelun sijaishuollon yhteistyön toteutuminen työntekijöiden näkökulmasta
Porttila, Susanna; Hedlund, Katariina (2022)
Porttila, Susanna
Hedlund, Katariina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092620460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092620460
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää nuorisopsykiatrian osastohoidon
ja lastensuojelun sijaishuollon hoitohenkilökunnan kokemuksia moniammatillisen yhteistyön toteutumisesta sekä sen kehittämiskohteista tulevaisuuden
kehittämistyön tueksi. Lisäksi opinnäytetyön tutkimuksessa selvitettiin hoitotahojen näkemyksiä toistensa työskentelystä.
Tutkimuksen teoriaosassa kuvataan lastensuojelun ja nuorisopsykiatrian työtä sekä moniammatillista yhteistyötä hoitotahojen välillä. Tutkimusote
opinnäytetyön tutkimuksessa oli pääosin kvalitatiivinen. Asteikkokysymysten osalta käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta. Tutkimuksen aineisto kerättiin strukturoiduilla teemahaastatteluilla, joissa haastateltavilta kysyttiin heidän
näkemyksiään liittyen oman sekä toisen tahon työn ymmärtämiseen, kokemuksiin
yhteistyön sujumisesta tällä hetkellä, näkemyksiin toimivammasta yhteistyöstä
sekä ehdotuksiin yhteistyön parantamiseksi. Haastatteluilla kerätty aineisto käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Saatujen tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, ettei kummankaan hoitotahon työntekijöiden mielestä tämänhetkinen yhteistyö ole pääasiallisesti toimivaa tai riittävää. Vahvimmin vastauksissa nostettiin esiin tahojen keskinäiseen vuorovaikutukseen ja tiedonsiirtoon liittyvät puuttuvat tekijät sekä tahojen tietämättömyys toistensa työskentelystä ja sen mahdollisuuksista heikentävänä vaikuttajana kokemukseen toimimattomasta yhteistyöstä.
Kehittämisehdotuksina yhteistyön parantamiseksi vastaajat nostivat vahvimmin esiin keskinäisen vuorovaikutuksen lisäämistä yhteydenpidon sekä yhteisten
tapaamisten muodossa, aktiivisempaa tiedon siirtämistä hoitotahojen välillä sekä
toistensa työhön tutustumista edistävien yhteistyörakenteiden lisäämistä. The purpose of this bachelor’s thesis was to survey the experiences of the employees in an adolescent psychiatry department and a child protection foster care unit on the implementation and development areas in the multiprofessional
collaboration to support developing the work in the future. A further purpose was to find out how the units understand each others´ way of working.
The theoretical part discusses with the work in child protection and adolescent psychiatry as well as multiprofessional collaboration between the units. The research method was mainly qualitative. Also quantitative methods were used.
The research material was collected by means of structured interviews, where the
interviewees were asked questions in relation to understanding their own and
other unit’s work, experiences on how the multiprofessional collaboration functions at the moment, opinions of more functional collaboration and
suggestions on how to improve the collaboration. The research material was analyzed with inductive content analysis.
On basis of the research results it can be said that in both units the employees think that the collaboration is neither functional nor sufficient. The research
results revealed the missing factors in interaction and data transfer as well as ignorance about each other’s work and the possibilities in work as the factors that weaken the experience of dysfunctional collaboration. Development suggestions
include increasing the interaction between the units, more active data transfer and getting to know each others´ work.
ja lastensuojelun sijaishuollon hoitohenkilökunnan kokemuksia moniammatillisen yhteistyön toteutumisesta sekä sen kehittämiskohteista tulevaisuuden
kehittämistyön tueksi. Lisäksi opinnäytetyön tutkimuksessa selvitettiin hoitotahojen näkemyksiä toistensa työskentelystä.
Tutkimuksen teoriaosassa kuvataan lastensuojelun ja nuorisopsykiatrian työtä sekä moniammatillista yhteistyötä hoitotahojen välillä. Tutkimusote
opinnäytetyön tutkimuksessa oli pääosin kvalitatiivinen. Asteikkokysymysten osalta käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta. Tutkimuksen aineisto kerättiin strukturoiduilla teemahaastatteluilla, joissa haastateltavilta kysyttiin heidän
näkemyksiään liittyen oman sekä toisen tahon työn ymmärtämiseen, kokemuksiin
yhteistyön sujumisesta tällä hetkellä, näkemyksiin toimivammasta yhteistyöstä
sekä ehdotuksiin yhteistyön parantamiseksi. Haastatteluilla kerätty aineisto käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Saatujen tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, ettei kummankaan hoitotahon työntekijöiden mielestä tämänhetkinen yhteistyö ole pääasiallisesti toimivaa tai riittävää. Vahvimmin vastauksissa nostettiin esiin tahojen keskinäiseen vuorovaikutukseen ja tiedonsiirtoon liittyvät puuttuvat tekijät sekä tahojen tietämättömyys toistensa työskentelystä ja sen mahdollisuuksista heikentävänä vaikuttajana kokemukseen toimimattomasta yhteistyöstä.
Kehittämisehdotuksina yhteistyön parantamiseksi vastaajat nostivat vahvimmin esiin keskinäisen vuorovaikutuksen lisäämistä yhteydenpidon sekä yhteisten
tapaamisten muodossa, aktiivisempaa tiedon siirtämistä hoitotahojen välillä sekä
toistensa työhön tutustumista edistävien yhteistyörakenteiden lisäämistä.
collaboration to support developing the work in the future. A further purpose was to find out how the units understand each others´ way of working.
The theoretical part discusses with the work in child protection and adolescent psychiatry as well as multiprofessional collaboration between the units. The research method was mainly qualitative. Also quantitative methods were used.
The research material was collected by means of structured interviews, where the
interviewees were asked questions in relation to understanding their own and
other unit’s work, experiences on how the multiprofessional collaboration functions at the moment, opinions of more functional collaboration and
suggestions on how to improve the collaboration. The research material was analyzed with inductive content analysis.
On basis of the research results it can be said that in both units the employees think that the collaboration is neither functional nor sufficient. The research
results revealed the missing factors in interaction and data transfer as well as ignorance about each other’s work and the possibilities in work as the factors that weaken the experience of dysfunctional collaboration. Development suggestions
include increasing the interaction between the units, more active data transfer and getting to know each others´ work.
